دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای چهارمین مرحله لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای مبارزه با بیماری سالک در این شهرستان در مردادماه سال جاری اظهار کرد: پس از اجرای چهارمین مرحله لانه کوبی و جونده‌کشی در روستاهای احمد آباد، باغ‌شیخ، رضاآباد و طرازناهید، اسپری‌های حشره‌کش در بین روستائیان برای از بین بردن حشرات توزیع شد.

وی در ادامه با اشاره به ابتلای افزون بر ۱۴۰ نفر به بیماری سالک در این شهرستان از ابتدای شیوع بیماری گفت: تمامی مبتلایان به این بیماری که برای طی فرآیند درمان مراجعه کرده بودند بهبود یافتند، مگر اینکه مورد یا مواردی برای درمان مراجعه نکرده یا از ادامه درمان انصراف داده باشند و خوشبختانه مورد جدیدی از ابتلا نیز گزارش نشده است.

او با اشاره به اینکه افرادی که در سال گذشته مورد گزش قرار گرفتند شناسایی و اقدامات درمانی برای آنها انجام شده است، افزود: اگر فردی مورد گزش قرار گیرد معمولا مدت زمان طولانی طول می‌کشد تا بیماری به شکل زخم سالک در بدن او نمایان شود. چنانچه موارد جدیدی از بیماری سالک اتفاق افتاده باشد چون گزش حشره در نیمه نخست سال انجام می‌شود، بیماری در بازه زمانی آبان تا بهمن ماه دیده می‌شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه اظهار کرد: فاز اول و دوم مبارزه با بیماری در روستاهای هدف با اجرای طرح طعمه‌گذاری، لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک در روستاهای احمد آباد، باغ‌شیخ و طرازناهید، از توابع بخش مرکزی ساوه تا شعاع یک کیلومتری با حضور فعال کارشناسان بهداشتی و بهورزان انجام شد. این طرح در چهار مرحله و به فاصله یک‌ماه در این سه روستا اجرایی شده و در هر مرحله پس از لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم در اطراف روستاها صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما زادوولد موجوداتی که منجر به پیدایش بیماری سالک می‌شود صورت نگرفته و فعالیت حشراتی نظیر پشه نیز به دلیل خنک شدن هوا از بین رفته و مردم نیز برای خوابیدن از فضای باز استفاده نمی‌کنند که این موارد کمک خواهد کرد تا گزشی صورت نگیرد.

دکتر ذکایی در ادامه به آغاز اجرای طرح بیماریابی فعال خانه به خانه در روستاهای کانون شیوع بیماری سالک از هفته آینده خبر داد و گفت: بهورزان با حضور در روستاها اقدام به شناسایی بیماران خواهند کرد و از افرادی که در اندام انتهایی بدن نظیر دست و پا و یا نقاط آشکاری مانند صورت، زخمی داشتند که بیش از دو هفته از آن گذشته سریعا برای درمان مراجعه کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌های دارویی، پروسه درمان راحت‌تر انجام شود.

وی همچنین گفت: چنانچه افرادی جوش‌هایی شبیه دهانه آتشفشان در اندام خود بویژه نقاط آشکار مشاهده کردند که خارش داشت بلافاصله برای درمان مراجعه کنند.

گفتنی است، سالک از بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند، در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار کرده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

فردی که در حال حاضر ضایعه پوستی متاثر از بیماری سالک بر روی او پدیدار شده، تابستان یا بهار دچار گزش پشه خاکی آلوده شده است، چرا که در فصل سرما گزشی از سوی پشه صورت نمی‌گیرد و با گرم شدن هوا پشه شروع به تخمگذاری می‌کند.

نقاط مرطوب، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان برای تخمگذاری و افزایش تعداد پشه‌هاست و در این شرایط استفاده از توری‌های آغشته به سموم و رعایت بهداشت بویژه در فصول گرم سال ضروری است.