رییس دادگستری شهرستان ساوه گفت: در سال گذشته ۲۱۵۲ فقره آرای جایگزین حبس در ساوه صادر شده است.

ابوالحسن شریفی چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه در نشستی با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی اظهار کرد: تجلیل از شهید بهشتی تجلیل از کل ملت و قانون اساسی است و انتخاب سالروز شهادت شهید بهشتی به عنوان هفته قوه قضائیه یک افتخار بزرگ برای دستگاه قضایی است.

وی در ادامه گفت: براساس مصوبات ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه برنامه هایی نظیر نشست خبری، گلباران گلزار مطهر شهدا، تجدید میثاق با ولایت در قالب دیدار با امام جمعه، برپایی میز خدمت توسط مسئولان قضایی در نماز جمعه و سخنرانی رییس دادگستری شهرستان قبل از خطبه های نماز جمعه، دیدار با زندانیان و بررسی مشکلات آنان، دیدار با خانواده شهدا، حضور در مرکز استان جهت شرکت در ویژه برنامه بزرگداشت هفته قوه قضائیه، دیدار مردمی با نمازگزاران مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام و مسجد ابوذر از مهمترین برنامه های هفته قوه قضائیه در ساوه است.

وی همچنین گفت: بازدید مسئولان قضایی شهرستان از واحدهای صنعتی دانش بنیان در شهر صنعتی کاوه و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی صنعتگران، تقدیر از کارکنان برتر و قضات دادگستری، ملاقات ویژه مردمی رییس دادگستری و دادستان، از دیگر برنامه های هفته قوه قضائیه در این شهرستان است.

شریفی در ادامه گفت: قوه قضائیه یکی از سه نهاد حاکم در نظام جمهوری است که وظایف و اختیارات متعددی دارد و در این راستا از ساختارهای متفاوتی نظیر دادگستری، سازمان ثبت و اسناد، پزشکی قانونی، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری و … برخوردار است که هر کدام از این دستگاه ها براساس قانون دارای اختیارات قانونی هستند و جهت اجرای ماموریت ها براساس قانون رفتار خواهد شد.

وی با اشاره به سند تحول دستگاه قضایی براساس تاکیدات رهبری گفت: سند تحول دستگاه قضایی و تعالی آن تدوین شده و ماموریت های متعددی را در خود دارد که برگرفته از چالش های متعدد حقوقی و قضایی در جامعه است. در اجرای این سند ابتدا حدود ۲۰۰ چالش در جامعه احصا شده و این ۲۰۰ چالش در ۴۷ چالش جمع بندی شده است.

رییس دادگستری ساوه تصریح کرد: دستگاه قضایی به دنبال کارآمدی و رضایت‌مندی و امیدوار کردن مردم به نظام است و تقویت امیدآفرینی به عنوان نقطه مقابل ترفندهای دشمنان در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.

وی در خصوص نارضایتی برخی کسبه از افزایش میزان مالیات گفت: مجلس شورای اسلامی قرار است به این موضوع ورود کند و دستگاه قضایی نیز مشکلات مردم در این خصوص را منعکس می‌کند.

وی همچنین با اشاره اینکه متوسط کشوری ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی هفت درصد رشد داشته است، گفت: میزان ورودی پرونده ها در دادگستری ساوه در یکسال گذشته حدود ۶ درصد رشد داشته است که از متوسط کشوری پایین تر است. ۵۵ درصد پرونده ها را کیفری، ۱۵ درصد خانواده و ۳۵ درصد، حقوقی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه طلاق در صدر پرونده های حقوقی قرار دارد، گفت: این موضوع بیانگر آن است که خانواده در نوک پیکان دشمن قرار دارد و باید تلاش کرد که با اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی آمار پرونده‌های حوزه خانواده را کاهش داد.

وی در خصوص ورود پیشگیرانه دستگاه قضایی برای کاهش مشکلات صنایع اظهار کرد: دستگاه قضایی با ایجاد شعبه شورای حل اختلاف ویژه صنایع در شهر صنعتی کاوه در سال گذشته به افزون بر هزار پرونده رسیدگی کرده که بیش از ۷۰ درصد پرونده ها ختم به صلح و سازش شده است.

رییس دادگستری ساوه همچنین با اشاره به برگزاری جلسات مستمر ستاد اقتصاد مقاومتی و کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری دادگستری گفت: تمامی مصوبات این جلسه نظیر موضوعات گمرکی، بیمه‌ای، تامین مواد اولیه، تخصیص ارز و … اجرایی شده و اگر این جلسات نبود قطعا صنایع شهرستان با چالش مواجه می شدند.

وی به عناوین جرایمی که در شهرستان طی سال گذشته رخ داده اشاره کرد و گفت: ۱۰ عنوان جرایم شامل توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید، سرقت، تصادف، افترا، کلاهبرداری، تخریب عمدی، نگهداری مواد مخدر و خیانت در امانت بوده است و باید تلاش کرد برای کاهش وقوع این جرایم سطح تاب آوری جامعه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات به جهل مردم نسبت به قانون بر می گردد، افزود: اگر مسئولان به تکالیف قانونی خود به درستی عمل کنند و مردم هم دانش حقوقی خود را افزایش دهند قطعا آمار وقوع جرم و میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص صدور آرای جایگزین حبس نیز گفت: در سال گذشته ۲۱۵۲ فقره آرای جایگزین حبس در ساوه صادر شده و یکی از شعب دادگستری شهرستان توانست رتبه برتر کشوری را در صدور چنین آرایی کسب کند اما نیاز است عده‌ای به دلیل جرمی که مرتکب می‌شوند و حضورشان در جامعه آسیب‌زاست مشمول مجازات حبس شوند.

رییس دادگستری ساوه در ادامه گفت: ابلاغ‌های الکترونیکی از جمله برنامه‌های دستگاه قضایی در سند تحول و تعالی قوه قضائیه است که منجر به کاهش هزینه‌های بیت المال و وقت و زمان شده حتی دادرسی الکترونیکی موجب رضایتمندی مردم نیز شده است و دادگستری ساوه بالغ بر ۹۵ درصد ابلاغ‌ها را به شیوه الکترونیکی انجام می‌دهد. ابلاغ‌های سنتی صرفا برای اتباع صورت می گیرد.

وی گفت: در سال قضایی گذشته حدود ۲۷ درصد پرونده‌هایی که به شوراهای حل اختلاف ارجاع می‌شود به جز پرونده‌های حوزه صنایع ختم به صلح و سازش شده است. آزادی زندانیان غیرعمد به تعداد ۶۴ نفر در سال قضایی گذشته با مشارکت خیرین در جشن گلریزان از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

شریفی از ورود جدی دستگاه قضائی در خصوص حقوق عامه و رفع تصرف اراضی ملی بدون تشکیل پرونده و صرفا با دستور قضائی خبر داد و گفت: استفاده از پابند الکترونیکی برای ۲۵ نفر از محکومین اجرا شده است چرا که برخی از جرایم نیازی به محصور ماندن مجرم ندارند و فرد صرفا با پابند الکترونیکی مجازات خواهد شد. آزادی مشروط برای ۲۳ نفر، تعلیق مجازات ۷۵ نفر از دیگر آرای صادره بوده است ضمن آنکه ۳۸۸ نفر زندانی توسط قضات در زندان بازدید شده اند که در صدور حکم آنان بسیار موثر بوده است.

وی در ادامه به بیان ۱۰ خواسته مردم ساوه از دادگستری در قالب دادخواست اشاره کرد و گفت: این ۱۰ خواسته شامل مطالبه خسارت، اعسار از پرداخت محکوم‌به، طلاق، مطالبه نفقه، صدور اجرائیه چک، مطالبه اجرت المثل اموال الزام به تنظیم سند و اعلام بطلان معامله است.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیز گفت: دستگاه قضایی ملجاء و پناهگاه ملت است و به جهت اهمیت کار قضا تمام تلاش را برای احقاق حق مردم بکار می گیریم.

محمودرضا سازنده افزود: در  راستای گسترش عدل و داد و احقاق حق، شورای پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی ساوه فعال تر از گذشته در راستای حفظ حقوق عامه نظیر محیط زیست، امور آب،  سلامت مردم و … مصوبات متعددی داشته که موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات شهرستان شده است.

وی گفت: یکی از سیاست های قوه قضائیه موضوع تکریم ارباب رجوع است و برنامه ملاقات مردمی بدون تعیین روز خاصی در هفته بطور روزانه و مستمر انجام می شود.

دادستان ساوه ادامه داد: در خصوص حفظ حقوق بیت المال نیز به دستگاه های اجرایی دستور داده شده است قبل از اینکه جرمی صورت گیرد باید مانع از وقوع آن شد و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی در خصوص ساماندهی متکدیان و کودکان کار نیز گفت: دادستانی موضوع ساماندهی کودکان کار و متکدیانی که در سطح شهر اقدام به تکدی گری کرده اند را در دستور کار قرار داده و اقداماتی نیز در خصوص شناسایی سردسته این افراد صورت گرفته است.

دادستان ساوه خواستار انتقاد منصفانه و مودبانه توسط رسانه ها شد و اظهار کرد: دستگاه قضایی از انتقاد منصفانه و سازنده رسانه‌ها استقبال می‌کند و چه بسا یک انتقاد دلسوزانه و منصفانه که در راستای حفظ منافع مردم و مصالح جامعه باشد موجب می شود تا مطالبه و مشکلات مردم مطرح و سازوکار لازم برای برطرف شدن آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته با همکاری بین بخشی ۳۰۹ هزار متر مربع از اراضی ملی این شهرستان خلع ید شد، گفت: ۱۲ هزار متر مربع از این میزان در قالب ۲۵ فقره پرونده مربوط به راضی محدوده شهر و املاک در اختیار راه و شهرسازی بوده و ۱۳۰ هزار هکتار نیز مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی است.

وی در خصوص تنش آبی موجود در ساوه گفت: سال گذشته حدود ۴۰ چاه غیر مجاز در این شهرستان در راستای تعادل بخشی به منابع آبی زیرزمینی مسلوب‌المنفعه شد.

دادستان ساوه در ادامه گفت: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به گونه‌ای اقدام و عمل شده است که  سرقت که در گذشته در رتبه اول جرایم شهرستان قرار داشت امسال در رتبه چهارم قرار گیرد و امیدواریم با آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم روند کاهشی جرایم تداوم داشته باشد. اعزام معتادین متجاهر به کمپ ماده ۱۶ مرکز استان عاملی جهت کاهش آمار وقوع سرقت در شهرستان بوده است.

وی در خصوص تصادفات گفت: شناسایی نقاط حادثه خیز راه‌های مواصلاتی از جمله اقداماتی بوده که صورت گرفته و مراجع ذیربط مکلف به ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی به ویژه مسیر پرتردد اتوبان ساوه همدان شدند تا با انجام اقدامات زیرساختی شاهد کاهش تصادفاتی باشیم که عامل وقوع آن جاده است.

وی با تاکید بر نگاه رسانه‌ها در خصوص اقدامات اصلاحی در زندان گفت: در حوزه بازاجتماعی و مهارت آموزی اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.