«ابوالحسن شریفی» روز شنبه در بازدید از زندان ساوه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این زندانیان با پرداخت حدود ۱۴۰ میلیارد ریال جریمه از محل کمک های خیران، حمایت های ستاد دیه استان مرکزی و آورده مددجویان این زندان از بند رها شده اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز ۲۸ زندانی دیگر که به علت جرایم مالی غیر عمد از جمله دیه، چک، سفته، مهریه و نفقه در حال تحمل دوران حبس هستند برای بازگشت به آغوش خانواده خود به حمایت خیران نیازدارند.

پرداخت تسهیلات اشتغال برای ۲۵ مددجو
رییس دادگستری ساوه با اشاره به اینکه باز پروری و اصلاح مجرمین یکی از ماموریت های مهم این نهاد بر اساس سند تحول و تعالی قضایی و است یادآور شد: به همین منظور دادگستری در زندان این شهرستان با حمایت های صورت گرفته طی یکسال گذشته برای ۲۵ نفر از مددجویان حدود ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: این مددجویان که پس از آزادی و تحمل دوران حبس این تسهیلات را دریافت کرده اند هم اکنون با اخذ مجوز از واحدهای صنفی در شغل های مختلف از جمله کارواش، تولید صنایع دستی و مشاغل خدمات عمومی در حال فعالیت هستند.

شریفی یادآور شد: علاوه بر آن مددجویانی که در حال سپری کردن دوران حبس هستند نیز به ۲ شیوه شامل زندانیان محبوس و مددجویان رای باز در شغل های مختلف مشغول بکار هستند.

۱۱ محکوم جرایم غیرعمد در ساوه آزاد شدند

وی افزود: برای این منظور ۵۰۰ نفر از مددجویان در کارگاه های فعال داخل زندان در رشته های مختلف از جمله خیاطی، تولید فرش دستباف، مونتاز قطعات الکترونیکی پس از دریافت اموزش های لازم از سوی کارشناسان فنی و حرفه ای و اخذ مدارک پایان دوره در مشغول بکار شده اند.

رییس دادگستری ساوه گفت: ۱۴۰ مددجو نیز با توجه به اینکه دوران پایانی مدت حبس خود را سپری می کنند نیز با همکاری واحدهای صنعتی، برخی سرمایه گذاران و انجمن حمایت از زندانیان این شهرستان به صوری رای باز تحت نظارت دستگاه قضایی بیرون از زندان فعالیت می کنند.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیز گفت: بازدید قضات دادگاهها و دادسراها از زندان در قالب آئین نامه شورای طبقه بندی به صورت مستمر انجام و شرایط بررسی زندانیان تحت قرار از نزدیک بررسی و تصمیمات قضائی اخذ می شود.

«محمودرضا سازنده» افزود: هر گونه تصمیم قضائی برای این زندانیان در جریان بازدید منوط به بررسی دقیق شرایط زندانی و لزوم برخورداری از تخفیف مجازات صورت گرفته و رویکرد دستگاه قضا حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری است.

وی گفت: پیگیری مسائل و مشکلات مددجویان و اطلاع از نحوه اجرای محکومیت‌ها و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و کوتاه کردن فرآیند رسیدگی به درخواست‌های قضایی و حقوقی زندانیان از اهداف حضور قضات در زندان است.