«رضا ایاز» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آثار شامل تکیه تاریخی روستای سیلیجرد، بقعه اشموئیل پیغمبر، موزه چهار سوق و امامزاده نوح روستای بالقو بوده که برای مرمت آنها ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: تکیه سیلیجرد که متعق به دوران قاجار بوده که امسال با هزینه کرد ۵۰۰ میلیون ریالی اقدامات مرمتی از جمله اجرای هزاره آجری، قاب بندی و نصب پنجره ها، شیب بندی و بند کشی آن انجام شده است.

ایاز یادآور شد: برای بقعه اشموئیل پیغمبر واقع در روستای پغمبریه این شهرستان نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای هزاره سنگی، قاب بندی و شیب بندی، مرمت و آجر فرش آن هزینه شده است.

وی افزود: همچنین برای موزه چهارسوق این شهرستان به عنوان یکی از بناهای به جا مانده از دوره صفوی که همه ساله اعتباری برای تداوم مرمت و نگهداری آن هزینه می شود و امسال نیز ۵۰۰ میلیون ریال پاکسازی، بندکشی و تعویض آجرهای فرسوده آن هزینه شد.

 

 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه افزود: همچنین به منظور حفاظت از بنای آرامگاه امامزاده نوح بن موسی بن جعفر روستای بالقوی این شهرستان که یادگاری از دوران ایلخانی عملیات مرمتی شامل شیب بندی، عایق کاری و بندکشی اجرا شده است.

بقعه امامزاده نوح بن موسی جعفر در ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۹۹، ساختمان گنبدی موزه چهار سوق در ۱۶ خرداد ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۸۲، بقعه اشموئیل پیغمبر در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۸۱ و تکیه سیلیجرد در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.