«مهدی کلانتر قریشی هرندی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح رایگان مایه کوبی تب برفکی دام های سبک و سنگین از ابتدای مرداد سال جاری در این شهرستان همزمان با استان آغاز شده و تا شهریور امسال این عملیات تداوم دارد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح دامپزشکی ساوه مایه کوبی ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین را در دستور کار قرار داده است افزود: اما با وجود سپری شدن حدود ۵۰ روز از این طرح به علت عدم همکاری دامداران عملکرد مناسبی در زمینه واکسیناسیون دام ها در این شهرستان حاصل نشده است.

رییس اداره دامپزشکی ساوه، موقعیت فصلی و حضور دام ها در مراتع شهرستان و برخی شهرستان های همجوار، برخی باورهای غلط در بین دامداران و مقاومت برابر واکسیناسیون دام ها را از جمله دلایل مشارکت پایین صاحبان دام با این اداره در عملیات مایه کوبی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه با بخشداری ها و دهیاری های شهرستان نیز جلسات مخلتفی جهت افزایش مشارکت دامداران این شهرستان در مایه کوبی تب برفکی انجام شده اما نتیجه قابل قبولی حاصل نشده است افزود: انتظار می رود مسوولان به منظور افزایش سطح سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی تدابیر لازم را بیندیشند.

موقعیت فصلی و حضور دام ها در مراتع شهرستان و برخی شهرستان های همجوار، برخی باورهای غلط در بین دامداران و مقاومت برابر واکسیناسیون دام ها از دلایل مشارکت پایین صاحبان دام در عملیات مایه کوبی است

کلانتر قریشی هرندی یادآور شد: انجام عملیات مایه کوبی نیازمند حضور دام ها در یک محل محصور است که این مساله با انتقال دام ها به مناطق روستایی و یا محل نگهداری دام ها میسر است که عمده دادمداران به علت حضور در مراتع تا پایان آبان ماه از این اقدام سرباز می زنند.

وی گفت: دامداران می توانند برای همکاری با گروه های واکسیناسیون با شماره تلفن های ۰۸۶۴۲۲۴۸۱۶۱ ، ۰۸۶۴۲۲۴۱۵۵۰ و ۰۸۶۴۲۲۵۱۳۲۰ تماس بگیرند.

تب برفکی بیماری ویروسی عفونی و به شدت واگیر و از موانع اصلی در تامین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های دامی است و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد.

در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل دام، به همراه هزینه های کلان درمان دامهای مبتلاء و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دامهای جوان و شیرخوار ، سبب شده است که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی ،‌ جزء مهمترین بیماریهای ویروسی دام محسوب شود.

این بیماری رده اولین بیماریهای گروه A (طبقه بندی بیماریهای دفتر بین الملل بیماریهای واگیر دام) قرار داشته و در کشور ما نیز این بیماری مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه ها و تولیدات دامی و اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماریهای دام محسوب می شود.

ساوه با دارا بودن حدود ۲۳۶ هزار راس دام سبک و سنگین داشته که با تولید ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در رتبه اول استان مرکزی قرار دارد و همچنین این شهرستان با ظرفیت تولید ۱۱ هزار تن گوشت مرغ و امکان جوجه ریزی ۱۰ میلیون قطعه ای نیز در رتبه سوم استان مرکزی است.