«مصطفی جمالی» در حاشیه بازدید از مرکز انتقال خون شهرستان ساوه و در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ایران از نظر شاخص سلامت انتقال خون در حد استانداردهای جهانی است اما به لحاظ میزان اهدای خون، شرایط ایده‌آلی ندارد به طوری که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر یک هزار نفر، ۳۵ نفر خون اهدا می‌کنند اما در ایران این آمار ۲۳ نفر است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۵۰ درصد خانم‌ها اهداکننده خون هستند در حالیکه بانوان ایرانی کمتر از پنج درصد در اهدای خون مشارکت دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از استقبال ضعیف جوانان در امر اهدای خون ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر میانگین سنی اهداکنندگان ۴۰ تا ۵۰ سال است که انتظار داریم جوانان جایگزین افراد اهداکنندگان مستمر شوند.

به گفته جمالی، مهمترین مراکز انتقال خون استان مرکزی در ساوه و اراک است و باید با تلاش مسئولان واحدهای سیار نیز در دیگر شهرهای استان فعال شوند.

وی عنوان کرد: براساس آمارها در سال گذشته ۲ میلیون مورد اهدای خون در سطح کشور انجام شده که به منظور تامین صد در صدی نیاز خونی کشور باید ۲.۵ تا سه میلیون نفر خون اهدا کنند که این آمار دست یافتنی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: براساس ارزیابی‌ها از ابتدای امسال تاکنون میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش یافته که امیدواریم این روند افزایشی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

جمالی گفت: در ایام کرونا بودجه‌ای به این سازمان اختصاص نیافته در حالیکه پرسنل انتقال خون سربازان گمنام سلامت هستند و از نظر پدافند غیرعامل سازمان انتقال خون دستگاه حیاتی محسوب می‌شود.

باشگاه اهداکنندگان خون در کشور راه‌اندازی می‌شود

سرپرست فرمانداری ویژه ساوه نیز ارتقاء چارت اداری و افزایش نیروی انسانی در پایگاه انتقال خون با تامین تجهیزات و زیرساخت‌های لازم را مهمترین مطالبه مجموعه انتقال خون در این شهرستان دانست و افزود: تشکیل مجمع خیرین انتقال خون و راه‌اندازی باشگاه اهدا کنندگان خون نقش بسزایی در افزایش آمار اهدای خون در ساوه را خواهد داشت.

«مهدی الیاسی» افزود: راه‌اندازی دو واحد سیار خونگیری و تجهیز دو دستگاه اتوبوس می‌تواند میزان اهدای خون روزانه در ساوه را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

وی به سهم بالای مردم ساوه در اهدای خون اشاره و بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات به منظور افزایش میزان اهدای خون در این شهرستان با توجه به آمار بالای حوادث ترافیکی و حوادث ناشی از کار به دلیل استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور و نیز قرار گرفتن در کریدور اصلی شرق به غرب کشور تاکید کرد.