چنگیز اسفندیاری در جریان افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه جهاد کشاورزی ساوه و زرندیه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی درگیر دو ویژگی فصلی بودن و فسادپذیر بودن است، اظهار کرد: به همین دلیل توسعه صنعت تبدیل محصولات غذایی به عنوان پیشران حوزه کشاورزی، ضروری است.

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی غذایی در کشور از نظر اشتغال رتبه اول، تعداد کارخانه رتبه دوم، سرمایه‌گذاری رتبه سوم و از نظر ارزش افزوده رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر به میزان ۱۲۰ میلیون تن در ۲۲ هزار کارخانه صنایع تبدیلی کشور، ظرفیت‌سازی فرآوری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود ۵.۷ میلیون تن در حوزه سردخانه محصولات کشاورزی در کشور ظرفیت سازی انجام شده که رقم بالایی است، افزود: عرضه سرانه نگهداری محصولات غذایی در ایران حدود ۶۷ کیلوگرم و متوسط جهانی آن ۴۴ کیلوگرم بوده و البته در برخی کشورهای توسعه یافته این میزان حدود ۹۰ کیلوست. در حوزه سیلو نیز ۲۰ میلیون تن ظرفیت سازی شده که نشانگر زیرساخت‌های مناسب کشور در برخورداری از صنایع تبدیلی و سردخانه است.

اسفندیاری در ادامه، توسعه حلقه‌ها و زنجیره‌های فرآوری، توسعه بارانداز، پایانه‌های صادراتی، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، توسعه صنایع تبدیلی در قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و توسعه زنجیره‌های سرد را از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی در توسعه صنایع تبدیلی دانست و افزود: در استان مرکزی و بویژه شهرستان‌های ساوه و زرندیه به عنوان قطب کشاورزی کشور در حوزه صنعت تبدیلی پیشرفت‌های خوبی شکل گرفته و در حال حاضر ۳۳۰ واحد صنعت تبدیلی در استان با ظرفیت جذب ۳.۸ میلیون تن ماده خام فعالیت دارند و حدود ۳۵۰ واحد با پیشرفت بین ۲۰ الی ۹۰ درصد در حال احداث است که با بهره برداری از این میزان صنعت تبدیلی افزون بر چهار میلیون تن به ظرفیت استان مرکزی افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی بویژه شهرستان ساوه از نظر کشاورزی جزو نقاط استراتژیک کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی قرار دارد، گفت: توسعه انبارهای فنی سردخانه‌ها در این نقطه از کشور جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و هیچ محدودیتی برای حمایت از سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات در این بخش وجود ندارد و هر سرمایه گذاری که متقاضی احداث انبارهای فنی سردخانه‌ای باشد می‌تواند از این تسهیلات حمایتی برخوردار شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی از اعطای افزون بر سه هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی به متقاضیان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این، حدود هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و سایر حوزه‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یافته که در مجموع ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

در سفر مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی به ساوه در معیت نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، معاون اقتصادی استانداری مرکزی، فرمانداران ساوه و زرندیه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان، انبار و سردخانه مواد غذایی و دارویی روستایی گرایلو در شهر صنعتی کاوه در فاز اول با ظرفیت اسمی ۲۳ هزار تن، با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی، در زمینی به متراژ ۶۵۳۳ متر مربع و با اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر در شهر صنعتی کاوه به بهره برداری رسید.

وی همچنین از شرکت “غلات‌بان” که در سه فاز شامل “روغن کشی از انواع دانه‌های روغنی”  “سیلوی نگهداری غلات و نهاده‌های دامی پیشرفته روز دنیا” و “خوراک کنسانتره و مکمل‌های دام و طیور” جمعا با ظرفیت اسمی ۹۲۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۲۱۰۰ میلیارد تومانی در زمینی به متراژ تقریبی ۱۵۲ هزار متر مربع با اشتغال زایی برای ۳۸۰ نفر در شهر صنعتی کاوه در حال احداث است، بازدید بعمل آورد.

در این سفر همچنین کلنگ احداث پالایشگاه شیر کاوه در مجاورت روستای الوسجرد ساوه بر زمین زده شد. این پالایشگاه شیر با تولید انواع شیر خشک، پودر آب پنیر و مواد اولیه شیر خشک اطفال با مجموع ۲۰۰۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت ۳۵۰۰۰ تن و اشتغال ۲۰۰ نفر کلنگ زده شد.

بهره‌برداری از پروژه ترمینال پسته پاک کنی در شهرستان زرندیه از دیگر پروژه‌ها بود. این پروژه با مجموع ۴۱۸۵ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیارد ریال و ظرفیت ۵۰۰ تن و اشتغالزایی برای ۱۲ نفر در منطقه سلطان احمدلو به بهره‌برداری رسید.