نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس گفت: تامین غذا یک زنجیره به هم پیوسته‌ای است و ضعف در زنجیره امنیت غذایی با تقویت صنایع تکمیلی و تبدیلی، از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام محمد سبزی در جریان افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه جهاد کشاورزی ساوه و زرندیه که همزمان با ایام دهه فجر با حضور مدیر کل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، اظهار کرد: با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و شکوفایی بسیار صنعت و تولید در حوزه‌های گوناگون هستیم و ساوه و زرندیه توانسته اند قریب به نیمی از صنایع استان در بخش‌های مختلف را در دل خود جای دهند.

وی به راه‌اندازی سردخانه و انبار نگهداری مواد غذایی و دارویی روستایی گرایلو در شهر صنعتی کاوه اشاره کرد و افزود: برای نگهداری محصولات کشاورزی و دارویی تا میزان ۲۰۰ هزار تن در این سردخانه هدفگذاری شده است و قرار است دانه‌های روغنی در این سردخانه نگهداری و تبدیل به روغن شود.

وی افزود: با فعالیت این سردخانه و انبار، زنجیره‌ای از مواد غذایی مورد نیاز انسان و دام تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد و می‌تواند زمینه ساز توسعه در تولید انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی شود.

او در خصوص احداث شرکت غلات‌بان گفت: این واحد تولیدی قرار است در سه فاز شامل روغن کشی از انواع دانه‌های روغنی، سیلوی نگهداری غلات و نهاده‌های دامی پیشرفته روز دنیا و خوراک کنسانتره و مکمل‌های دام و طیور فعالیت کند که نقش موثری در توسعه بخش کشاورزی و دامی شهرستان و کشور ایفا خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به برخی مخالفت‌ها نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد و رانت زیادی در حوزه اقتصاد کشور بوجود آورده بود اما تک نرخی شدن ارز موجب شده است که دامداران و مرغداران به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کرده و ضریب تبدیل را کاهش دهند.

وی در ادامه در خصوص بررسی بودجه با تاکید بر اینکه بودجه کشور باید واقعی و بدون کسری باشد، افزود: نباید شاهد کسری بودجه و عدم تحقق آن در پایان سال باشیم بلکه باید رقم بودجه بطور واقعی پیش بینی و بطور کامل محقق شود.

حجت الاسلام سبزی همچنین با تاکید بر لزوم تمرکززدایی در حوزه مالی و بانکی صنعتگران گفت: چرا باید سپرده گذاری نزدیک به نیمی از صنایع این شهرستان در تهران صورت گیرد. باید تمامی حساب‌های بانکی صنایع در شهرستان باشد تا توسعه اقتصادی و صنعتی در قطب صنعت کشور محقق شود.

وی ادامه داد: جراحی اقتصادی توانسته بسیاری از مشکلات را برطرف کند و بانک‌ها باید توان و ظرفیت خود را برای ادای تکلیف نسبت به بخش کشاورزی، در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی توسعه صنایع تبدیلی و دانش بنیان را از نیازهای حوزه کشاورزی ساوه دانست و افزود: باید با پایش سرزمینی، نیازهای تولیدی منطقه احصا و با اعطای تسهیلات با نرخ پایین، بستر احداث صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری را فراهم کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث پالایشگاه شیر کاوه در ساوه گفت: در این واحد تولیدی قرار است از یک ماده دورریختنی یک محصول استراتژیک تولید شود که علاوه بر ارزآوری در کشور اشتغال آفرین است.

وی افزود: با توجه به اجرای قانون جمعیت و افزایش نرخ باروری نیاز به احداث چنین مجموعه‌های تولیدی برای تامین شیرخشک اطفال ضروری است. باید صنایعی که نیاز آبی کمتری دارند نظیر صنایع تبدیلی و سردخانه که اشتغال بالایی هم ایجاد می‌کنند را احداث و از توسعه آنها حمایت کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت از مولفه‌های قدرت هر کشوری است، اظهار کرد: سن جمعیت فعال اقتصادی بین ۱۵ الی ۶۵ سال است و پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۸ شروع شده و تا سال ۱۴۳۰ ادامه دارد تا کشور را از سالمندی نجات دهیم. سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر اشتباه بوده و موجب خواهد شد تا جمعیت کشور پیر شود.