نوربخش عسگری در سمینار آموزشی بتن‌های پرمقاومت، توانمند و بازیافتی که در سالن سلمان ساوجی ساوه با حضور فرماندار، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، مهندسین عمران و فعالان صنعت بتن برگزار شد، اظهار کرد: دانش محوری و برنامه محوری رویکرد شورای فنی و کارگروه‌های ذیل استان است و تاکید بر آموزش و بروزرسانی اطلاعات متخصصین، سیاستی است که با نگاه برون سپاری دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین مدیریت استان با انجمن پیمانکاران برای توسعه رویکرد آموزشی گفت: بر این اساس، سلسله سمینارهای آموزشی در اراک به عنوان مرکز استان برگزار شده و برای برگزاری آنها در سایر شهرهای استان نظیر ساوه و زرندیه هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه درگیری‌های روزانه فرصت مطالعه و بهره گیری از دانش روز دنیا را محدود کرده است، اظهار کرد: اجرای پروژه عمرانی با هزینه کمتر، کیفیت بالا و طول عمر بیشتر موضوع مهمی است که باید متخصصین در این حوزه به دنبال انجام آن باشند تا در سایه نظارت و دانش فنی، مردم بتوانند از ثمرات آن برخوردار شوند.

عسگری تصریح کرد: رویکرد دانش محوری و بهره‌گیری از دانش روز دنیا در حوزه تهیه مصالح، اجرا و نظارت، محوری‌ترین فعالیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است و برگزاری دوره‌های آموزشی برای تحقق این هدف ضرورت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: مدل سازی اطلاعات ساختمان را از جمله اقداماتی دانست که باید در سطح استان مرکزی اجرا شود که به نظر می‌رسد مغفول مانده است و باید صاحب نظران و متخصصان در این حوزه ورود کنند تا پروژه‌هایی با کیفیت بالا و هزینه کمتر با مدت زمان اجرای کمتر به سرانجام برسد و طول عمر این پروژه‌ها بتواند از هزینه‌ها و هدررفت منابع و مصالح جلوگیری کند.

وی افزود: در شورای فنی استانداری، موضوعاتی نظیر فروش بتن آماده براساس رده‌های مقاومتی، مسئولیت حفظ کیفیت بتن از مرحله تولید تا استفاده در پروژه، افزودنی‌هایی که بر عهده تولیدکننده بتن است و برگزاری سمینارهای آموزشی مصوب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی استان مجریان و پیمانکاران مکلف شدند بتن مورد نیاز را از کارگاه‌هایی که استاندارد لازم را دارند تهیه کنند و با همکاری و نظارت انجمن تولیدکنندگان بتن استان، کیفیت و استحکام پروژه‌ها تقویت شود و نگرانی در این حوزه وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ساوه نیز با قدردانی از تولیدکنندگان بتن با کیفیت در این شهرستان گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن، سه پروژه در قالب دو هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و تولیدکنندگان بتن شهرستان در تامین بتن با کیفیت این پروژه‌ها نقش بسزایی داشتند که از ظرفیت آن در ادامه طرح نهضت ملی مسکن استفاده خواهد شد.

صالح کربلایی حسنی در ادامه با بیان اینکه همکاری مناسبی بین ایستگاه‌های تولید بتن در شهرستان وجود دارد، افزود: در شهر ساوه عرضه کنندگان بتن، این محصول را براساس عیار سیمان به فروش می‌رسانند در حالی که باید مانند سایر شهرهای کشور بتن براساس مقاومت فشاری، تولید و عرضه شده و قراردادها بر این اساس تنظیم شود.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی برای مهندسین ناظری که نواقصی را در مراحل ساخت سازه‌ها و ساختمان‌ها اعلام می‌کنند وجود ندارد، تصریح کرد: برخورد سلیقه‌ای برخی شهرداری‌ها نیز مانع از برطرف شدن این نواقص شده است و نگاه قانونگذار نیز صرفا رویکرد جریمه‌ای است که بازدارنده نیست.

معاون فرماندار ساوه بیان کرد: عدم ساخت‌وساز مطابق نقشه‌های مصوب و اولیه یکی از مشکلات در حوزه ساختمان سازی در برخی نقاط کشور نظیر شهر ساوه است و باید به سمتی پیش رفت که کیفیت در مصالح و استانداردسازی به عنوان یک اصل در حوزه ساختمان سازی مد نظر باشد.

معاون عمرانی شهرداری ساوه نیز گفت: ساوه دومین شهرستان استان با جمعیت ۳۰۰ هزار نفری نشان داده که از نظر رشد جمعیتی در استان رتبه اول و جزو ۱۲ شهرستان برتر کشور از این حیث است.

محمدحسن افشاری با بیان اینکه وزن ساختمان‌ها با زلزله تناسب دارد و هر چقدر وزن آن بیشتر باشد شدت آسیب زلزله‌ها بیشتر خواهد شد، افزود: المان‌های سازه بتنی در معماری مشکلاتی را ایجاد می‌کند و حذف این المان‌ها و کوچک کردن ابعاد آن موجب بهبود در معماری بناها خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بناها و سازه‌های شهری ساوه از نوع بتنی است، گفت: افزایش مقاومت بتن منجر به کاهش ابعاد سازه خواهد شد که نتیجه آن کاهش هزینه‌هاست و این سمینار نقش موثری در اتخاذ سازوکار مناسب برای تحقق این موضوع دارد.

رییس کمیسیون عمران، برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: تاریخچه بتن به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد و به شیوه های مختلف در کل دنیا گسترش پیدا کرده است.

محسن فیاضی با بیان اینکه امروز اگر بتن با کیفیت تولید شود بسیاری از مشکلات در حوزه ساختمان سازی برطرف خواهد شد، افزود: شهروندان باید از دستاوردهای این سمینارها استفاده کنند و پرداختن به این مسائل صرفا محدود به برگزاری جلسات و سمینارها نباشد و رسانه‌ها نیز مطالبه‌گر باشند.

وی بیان کرد: تداوم سمینارهای آموزشی موجب کیفی‌سازی حوزه ساخت‌وسازها خواهد شد چرا که شرکت کنندگان با آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی آشنا خواهند شد.

غفلت از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در استان مرکزی