دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باتوجه به آخرین گزارش‌های جهانی و داخلی واصله، متاسفانه طی ماه‌های گذشته ویروس سویه اُمیکرون کرونا دچار جهش‌هایی شده که در اثر زیر سویه‌های آن موارد ابتلای ناشی از کرونا مجددا افزایش پیدا کرده است که این افزایش در جمعیت تحت پوشش دانشکده نیز به مانند اکثر نقاط ایران مشاهده شده است؛ به طوری که در مقایسه با هفته گذشته، تعداد موارد مثبت سرپایی دانشکده تقریبا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: زیرسویه‌های جدید اُمیکرون عمدتا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند و همچنین خستگی و بیحالی را نیز به دنبال دارند. در عین حال خوشبختانه در این زیر سویه‌های جدید، درگیری ریوی به میزان زیادی وجود ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به تجربه گذر از موج‌های پیشین بیماری و نیز آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی، اکیدا توصیه می‌شود تمامی مشمولینی که ۶ ماه از آخرین نوبت واکسن کرونای آنها گذشته است، بخصوص افراد بالای ۱۸ سالی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی هستند، جهت دریافت دُز یادآور واکسن خود در اسرع وقت به مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند. ذخایر واکسن مناسبی وجود دارد و اکثر واکسن ها نظیر برکت پلاس، اسپایکوژن، سینوفارم وجود دارد و افراد می‌توانند هر نوع واکسنی که در دسترس است را تزریق کنند.

دکتر ذکایی با تاکید بر اینکه پروتکل‌های پیشگیرانه در ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تغییری پیدا نکرده است، اظهار کرد: همچنین با توجه به قدرت واگیری بالای این زیر سویه، استفاده از ماسک بخصوص در محیط‌های بسته و سرپوشیده، عدم حضور افراد علامت دار در محل کار و عدم تماس با اطرافیان اکیدا توصیه می‌شود.

وی افزود: از دانش آموزان و یا نیروی انسانی شاغل در ادارات و کارخانجات درخواست می‌شود چنانچه علائم بیماری دارند از حضور در مدرسه یا محل کار خودداری کرده و در صورت اضطرار به حضور حتما از دو عدد ماسک و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی استفاده کنند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه هنوز شرایط کرونا در این شهرستان بحرانی نشده است، گفت: افراد از دیدوبازدید با سالمندان و افرادی دارای بیماری خاص خودداری کرده و در صورت بروز علائم با انجام تست تحت درمان قرار گرفته و حتما قرنطینه را رعایت کنند و بدیهی است در صورت رعایت پروتکل ها می توان موج جدید کرونا را کنترل و در غیر این صورت ورود در پیک دیگر کرونایی دور از انتظار نیست.

وی گفت: همچنین با وجود کاهش شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور ولیکن همچنان مواردی از ابتلا به بیماری مشاهده شده که توصیه می‌شود باتوجه به تشابه راه های انتقال بیماری کرونا و آنفلوآنزا، رعایت تمامی نکات فوق را مدنظر قرار دهند.