به گزارش ایسنا، استان مرکزی گرچه در مناطق کم خطر کشور به جهت وقوع زلزله واقع شده، اما چون بر روی گسل زلزله قرار دارد هر ازچندگاهی زیر پایش می لرزد و شهرستان ساوه در میان دیگر شهرستان های این استان، طی سالهای اخیر سهم بیشتری از این لرزش ها را به خود اختصاص داده است که نمونه آن وقوع زلزله در مهرماه سال ۹۲ در روستای سنگک بخش نوبران و زلزله هفته پیش در ۲۰ کیلومتری این شهرستان بوده است.

 به دلیل زلزله خیز بودن این شهرستان، علاوه بر حفظ آمادگی مدیریت بحران برای پیشگیری از بروز خسارات احتمالی، ارتقای سطح ایمنی ابنیه و استحکام بنای واحدهای مسکونی ضرورت دوچندان دارد.

در همین رابطه رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: زلزله ۳.۶ ریشتری اخیر، منطقه غرق آباد و ساوه را تحت تاثیر خود قرار داد اما خوشبختانه تلفات جانی و مالی در پی نداشت و خسارتی متوجه روستانشینان نشد.

محمدکاظم آب‌پیکر در ادامه درخصوص وضعیت بناهای مسکونی روستاهای شهرستان ساوه افزود: بنیاد مسکن در طرح ویژه مسکن روستایی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به ساکنین روستاها را در دستور کار قرار داده است اما با این وجود تنها ۴۰ درصد خانه‌های روستایی این شهرستان را مقاوم سازی کرده و حدود ۶۰ درصد منازل روستایی بخش مرکزی و نوبران همچنان دارای بافت قدیم خشت و گلی هستند و نیاز مبرم به مقاوم سازی دارند تا در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله دچار بحران نشویم.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از بناهای مسکونی روستایی به لحاظ سازه‌ای و مصالح بکار رفته و بخشی دیگر به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز، غیرمقاوم هستند، افزود: برای مقاوم سازی بناهای مسکونی روستایی باید دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، دهیاران و مراجع ذیربط مشارکت داشته باشند.

آب پیکر با اشاره به اینکه پیشگیری و مقاوم سازی در روستاها بر درمان مقدم است، افزود: روستائیان باید برای حفظ و حراست از مال و جان خویش در برابر بلایای طبیعی با دریافت تسهیلات و حمایت بنیاد مسکن نسبت به مقاوم سازی ابنیه اقدام کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های انبوه سازی گفت: کاهش تراکم واحدهای مسکونی و استفاده بهینه از زمین از جمله ویژگی‌های طرح‌های انبوه‌سازی است که منجر به ساخت بناهای ایمن و مقاوم شدن آن خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن ساوه با تاکید مجدد بر اینکه بیشتر بناهای مسکونی روستایی در این شهرستان به صورت خشت و گلی است که از قدیم‌الایام احداث شده و تاکنون بازسازی نشده‌اند، تصریح کرد: این بناها تهدیدی برای سلامت جوامع روستایی در برابر وقوع بلایای طبیعی هستند و روستانشینان می توانند با دریافت تسهیلات بهسازی بدون محدودیت منازل مسکونی خود را مقاوم سازی کنند.

وی تاکید کرد: شهرستان ساوه بر روی گسل زلزله قرار دارد و بیشتر منازل روستایی آن نیز در زمره بافت فرسوده هستند بنابراین بهسازی و مقاوم‌سازی منازل روستایی ضرورت دوجندان دارد و باید با حساسیت دنبال شود.

او همچنین خواستار جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز توسط دهیاران در روستاها شد و گفت: احداث بنای مقاوم و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و ناایمن برای شکل گیری بافت مسکونی مقاوم روستایی، باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، با وجود اعطای تسهیلات ارزان قیمت به منظور مقاوم‌سازی بناهای مسکونی و عدم استقبال روستانشینان از این مزیت، از طرفی و تهدیداتی که در اثر وقوع زلزله و سایر بلایای طبیعی متوجه سلامت جوامع روستایی می‌شود، از سوی دیگر، به نظر می‌رسد تسریع در تدوین قوانین کارآمد به منظور الزام ساکنین روستاها برای مقاوم‌سازی بناهای مسکونی در سایه حمایت بیشتر می‌تواند به ارتقای سطح ایمنی ابنیه در روستاها کمک کند.