ایسنا/مرکزی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از ابتلای حدود ۱۴۰ نفر به بیماری سالک در این شهرستان از ابتدای شیوع تاکنون خبر داد.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری و درمان ابتلا به سالک در ساوه پرداخت و اظهار کرد: در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک مشارکت بین بخشی سه عنصر مردم، حوزه سلامت و سایر دستگاههای اجرایی حتی قوه قضائیه الزامی است تا سیاست‌گذاری برای اثربخشی فرآیند پیشگیری نتیجه بخش و تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به آغاز طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک در این شهرستان طی روزهای اخیر گفت: در اجرای این طرح مشارکت عناصر مذکور ضرورت دوچندان دارد تا اثربخشی طرح مشاهده شود.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت با همه توان و ظرفیت خود برای پیشگیری و درمان بیماری در کانون های شیوع بیماری حضوری فعال دارد، افزود: علاوه بر اجرای طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک با مشارکت حوزه بهداشتی دانشکده و نیروی مردمی داوطلب، مرکز درمان بیماری نیز در روستای طرازناهید فعال شده است.

دکتر ذکایی افزود: اجرای طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک در روستاهای احمد آباد، باغ‌شیخ و طرازناهید، از توابع بخش مرکزی ساوه تا شعاع یک کیلومتری روستاهای مذکور با حضور فعال کارشناسان بهداشتی و بهورزان انجام و این طرح در چهار مرحله و به فاصله یک‌ماه در این سه روستا اجرایی شده و در هر محله پس از لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم در اطراف روستاها صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های ابتلای مردم به سالک به درستی صورت نگیرد چه بسا پس از گذشت چند سال کانون شیوع از سه روستای فعلی به سایر روستاهای همجوار و حتی شهر ساوه سرایت پیدا کند و شاهد ایجاد چاله‌هایی ناشی از سالک بر روی صورت مردان و زنان باشیم.

وی با بیان اینکه بیماری سالک به یک معضل جهانی تبدیل شده است، افزود: در ایران نیز بسیاری از استان‌های کشور درگیر این بیماری هستند و در استان مرکزی نیز شهرستان‌های ساوه و محلات با سالک مواجه هستند. بطور کلی هر نقطه از کشور که با کمبود منابع آبی مواجه بوده و از بارندگی کمتری برخوردار هستند، خشکسالی بیشتر شده، یا مدیریت سگ‌های ولگرد کمتر بوده و با بی‌توجهی برای مبارزه با بیماری مواجه هستند، شدت بیماری بیشتر شده است.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه خواستار هم‌افزایی بیشتر مدیریت اجرایی استان برای پیشگیری  و مقابله با بیماری سالک شد و افزود: شیوع بیماری سالک یک حادثه غیرمترقبه است و باید اعتبارات حوادث غیرمترقبه برای مبارزه با بیماری تخصیص یابد چرا که جونده‌کشی و لانه‌کوبی برای یکبار جوابگو نبوده و کافی نیست و باید چهار بار در سال تکرار شود که لازمه تحقق آن تخصیص اعتبارات مناسب است.

وی با اشاره به هزینه بالای پیشگیری و مبارزه با سالک گفت: در صورتی که مدیریت و کنترل بیماری به درستی صورت گیرد شاهد فروکش شدن بیماری هستیم در غیر این صورت در سالهای بعد شاهد گسترش و درگیری بسیاری از جوامع روستایی و نقاط شهری خواهیم بود. بدیهی است که مبارزه درست با تخصیص اعتبارات کافی صورت خواهد گرفت و با اعتبارات اندک و محدود نمی‌توان بیماری را کنترل کرد چرا که هزینه نیروی انسانی که در زیر آفتاب سوزان در کانون بیماری در شعاع هزار متر فعالیت می کند بسیار بالاست.

وی از فرماندار شهرستان خواست تا بدلیل محدودیت در اعتبارات شهرستانی که کفاف مبارزه با بیماری را نمی‌دهد از استاندار مرکزی بخواهد از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه برای مبارزه درست با بیماری اعتبارات لازم تخصیص یابد که در برخی استان‌های کشور تخصیص این اعتبارات صورت گرفته است.

دکتر ذکایی به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات حوزه سلامت برای مبارزه با بیماری اشاره کرد و گفت: حوزه سلامت، مدیریت فنی مبارزه با بیماری را عهده دار است به شرط آنکه منبع مالی پایدار برای مبارزه با بیماری تخصیص یابد و با آنالیز هزینه‌های پیشگیری به کاهش دغدغه متولی سلامت کمک شود تا اجازه دهیم شدت درگیری بیشتر شده و منجر به مرگ افراد مبتلا به سالک شود.

وی در خصوص آمار مبتلایان به بیماری سالک از ابتدای شیوع تاکنون اشاره کرد و افزود: تاکنون حدود ۱۴۰ نفر از ساکنین مناطقی که در کانون شیوع بیماری قرار دارند به سالک مبتلا شدند و تحت درمان رایگان تحت نظر مرکز درمان مستقر در روستای طرازناهید قرار دارند که بهبودی این افراد زمان بر است و خوشبختانه تهدیدی متوجه آنان نخواهد شد.

او در ادامه گفت: سالک جزو بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند، در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار کرده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

دکتر ذکایی افزود: فردی که در حال حاضر ضایعه پوستی متاثر از بیماری سالک بر روی او پدیدار شده، تابستان یا بهار دچار گزش پشه خاکی آلوده شده است، چرا که در فصل سرما گزشی از سوی پشه صورت نمی‌گیرد و با گرم شدن هوا پشه شروع به تخمگذاری می‌کند. نقاط مرطوب، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان برای تخمگذاری و افزایش تعداد پشه‌هاست و در این شرایط استفاده از توری‌های آغشته به سموم و رعایت بهداشت به ویژه در فصول گرم سال ضروری است.