«مجتبی ذکایی» روز پنجشنبه با گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای (۲۸ آوریل)  افزود: امسال این روز با شعار «بیایید برای تحقق فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای با همراهی یکدیگر عمل کنیم»، نامگذاری شده است.

وی افزود: ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در حقیقت یک فرهنگ است که در آن حق داشتن محیط کار ایمن و سالم توسط مدیریت و کارگران ارزش گذاری می‌شود و این موضوع از طریق مشارکت همه ذینفعان در بخش‌های دولتی و خصوصی محقق می‌شود.

به گفته او، شهرستان های ساوه و زرندیه بدلیل برخورداری از حدود ۹۰۰ واحد صنعتی فعال با تعداد افزون بر ۶۰ هزار کارگر از جمله قطب های مهم صنعتی کشور محسوب می‌شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار داشت: طبق ماده ۹۳ قانون کار، همه کارگاه‌های با جمعیت بالاتر از ۲۵ نفر باید نسبت به بکارگیری مسئول بهداشت حرفه‌ای و ایمنی و تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار اقدام نمایند.

وی ادامه داد: وظیفه کارشناسان بهداشت حرفه ای مشاوره به کارفرما و انجام اقداماتی مؤثر برای حفظ و صیانت از سلامت کارگر و پیشگیری از بیماری‌های شغلی است و همین موضوع نشان دهنده میزان ارزش کار این صنف شغلی و تعهد و مسئولیت بزرگی است که به دوش می‌کشند.

ذکایی در خصوص اقدامات انجام شده و عملکرد کارشناسان بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی ساوه، گفت: حدود ۲۰۰ نفر کارشناس بهداشت حرفه‌ای در ۳۲۷ کارگاه مشمول ماده ۹۳ قانون کار مشغول خدمت هستند.

وی افزود: سال گذشته بازرسان بهداشت حرفه‌ای این معاونت ۲ هزار و ۳۹۶ بازدید از واحدهای صنعتی انجام دادند که منجر به صدور ۱۴۸ اخطار بهداشتی شد و ۲۹ نفر از متخلفین از قانون کار نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در حوزه معاینات کارگری نیز در مجموع ۹ پزشک طب کار در شهرستان‌های ساوه و زرندیه تحت نظارت معاونت بهداشتی دانشکده مشغول ارائه خدمت به جامعه کارگری هستند.

ذکایی اظهار داشت: همچنین در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۶ نشست آموزشی به صورت حضوری و وبیناری برای کارشناسان بهداشت حرفه‌ای صنایع برگزار شده است و حدود ۳۰ هزار نفر از کارگران آموزش‌های مختلف در زمینه ایمنی و بهداشتی را از کارشناسان بهداشت حرفه ای صنایع دریافت نموده‌اند.

وی گفت: در زمینه رسیدگی به مشاغل سخت و زیان آور نیز در سال گذشته پنج‌هزار و ۳۱۵ شغل توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی مورد بررسی و قرار گرفت و تعیین تکلیف شد.

به گفته سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با بهسازی و اقدامات صورت گرفته با هدف کنترل عوامل زیان آور محیط کار، صفت سخت و زیان آوری در ۵۵ شغل حذف شده است.