*روح الله عالم زاده

مدیر مسئول پیام ساوه آنلاین

 

مجالس ایران و انگشت شماری از کشورهای دنیا دارای جایگاه و قدرت ممتازی است . در ایران ، هیچ قدرتی نمی تواند مجلس را منحل و یا نماینده ای را عزل کند و در کشور ما یک نماینده مجلس پس از دریافت اعتبارنامه حائز موقعیت خاص و رتبه بالایی می شود .

یک نماینده ، مطابق برخی اصول قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس قدرت نظارتی کم نظیری پیدا می کند و کافی است با نوشتن چند سطر به عنوان سئوال ، در تکه ای کاغذ ( کاربرگ نماینده ) وزیری را به مجلس احضار کند .

طبق تفسیر شورای محترم نگهبان و تصریح جمهور حقوقدانان ، اصول ۷۶، ۸۴، ۸۸، ۱۳۴، و ۱۳۷ قانون اساسی ناظر بر پاسخگویی مسئولین به نمایندگان مجلس و جایگاه والای مجلس شورای اسلامی است ، آنچنانکه حضرت امام خمینی ( ره ) نیز فرمودند : « مجلس در راس امور است . »

طبق اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید و طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی کاملا آزاد هستند و نمی توان او را در ادای این وظایف توقیف کرد.

بدیهی است وقتی چنین اختیارات و قدرت وسیعی با رای مردم به یک شخص تفویض می شود ، تعهد و مسئولیت های شرعی و قانونی آن شخص در کسوت نمایندگی مجلس را افزایش می دهد و طبعا نمایندگان می بایست از سایر آحاد شهروندان متعهدتر ، متشرع تر و قانونمدار تر باشند .

چنین نماینده ای باید پاسدار اصول فوق الاشاره بخصوص اصل ۸۴ قانون اساسی باشد که یکی از لوازم این صیانت ، حفظ جایگاه منیع و رفیع نمایندگی است ، بگونه ای که فهم و برداشت او از اصل ۸۴ که به نماینده اختیار اظهار نظر در تمامی امورات داخلی و خارجی کشور را می دهد ، نباید در حد دخالت در یک مراسم پیش پا افتاده محلی تنزل یابد!

یک نماینده مجلس گاهی می تواند تکلیف برخی از امور یک کشور را با ارائه یک طرح و اظهار نظر در خصوص یک لایحه تعیین کند ، پس در چنین جایگاهی هرگز نباید دغدغه تغییر معاون و رئیس یک اداره یا بخشدار و امثالهم را داشته باشد .

متاسفانه برخی نمایندگان شهرستانی باور ندارند که رای و نظرشان بلحاظ حقوقی و قانونی ، همسنگ رئیس مجلس است و شوربختانه به جای پرداختن به امورات کلان مملکتی ، وقت مغتنم و ارزشمند نمایندگی را برای افتتاح یک رختکن ورزشی ، گرفتن سهمیه قیر و افتتاح پروژه جدول گذاری یک کوچه هدر می دهند !

مشغول شدن برخی نمایندگان به کارهایی در حد معاون یک شهردار و دهیار و … واقعا تاسف انگیز است .

شاید بهتر باشد تا تسلط به مبانی حقوقی و لااقل اخذ نمره قبولی در آزمون قانون اساسی ، از شروط لازم برای شرکت افراد در انتخابات نمایندگی مجلس شود .

علی کلٍ ، امید است نمایندگان محترم خصوصا برخی از نمایندگان شهرستانی ، قدر جایگاه و مقام رفیع خود را بدانند و متوجه باشند ، ردای نمایندگی مجلس روزی بر دوش شهید مدرس ها بوده است .