«فاطمه مرتجی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا، رعایت اصول تغذیه‌ای ضروری است.

وی بیان کرد: افرادی که بدون خوردن سحری اقدام به روزه‌داری می‌کنند، در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان کاری می شوند در حالی که سحری باید مشابه وعده ناهار و بشقاب غذایی متعادل و متنوع حاوی میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار مثل نان سبوس دار و برنج قهوه‌ای باشد، همچنین منابع پروتئینی به میزان کافی و چربی های مفید مانند روغن زیتون باید در وعده سحری به مقدار متعادل استفاده شود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: استفاده از مقدار زیاد گوشت در وعده سحری سبب افزایش تشنگی می‌شود؛ مواد غذایی سرخ شده، پرنمک و پر ادویه، چای پررنگ، قهوه، نوشیدنی‌های گازدار و همچنین شیرینی مانند زولبیا و بامیه نباید در وعده سحر استفاده شود.

مرتجی با بیان اینکه بهتر است افطار با یک نوشیدنی گرم مانند چای کمرنگ و یک ماده شیرین طبیعی مانند خرما آغاز شود، گفت: از جمله موادغذایی مناسب برای وعده افطار شله زرد کم‌شیرین، فرنی و حریره بادام بوده و سوپ‌های سبک که حاوی حبوبات کم باشد بهترین نوع غذا در افطار هستند.

وی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از احساس تشنگی و مشکلات کلیوی باید در فاصله افطار تا سحر حداقل هشت لیوان آب و مایعات نوشیده شود چراکه کم‌آبی زمینه ابتلا به مشکلات کلیوی و کووید ۱۹ را فراهم می‌کند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: یکی دیگر از راهکارهای کاهش احساس تشنگی استفاده از لیموترش تازه، خیار و کاهو در وعده سحری می باشد.

به گفته مرتجی، عدم مصرف سحری بسیار مضر بوده و فرد در طول روز احساس خستگی و کمبود انرژی خواهد کرد، همچنین بعضی از افراد از خوردن شام امتناع کرده و فقط به افطار اکتفا می‌کنند، این موضوع سبب محرومیت بدن از آب و مواد معدنی کافی می شود چراکه بدن ما نمی تواند فقط با یک وعده افطار مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کند.

وی بیان کرد: داشتن تحرک و فعالیت متوسط یک تا دو ساعت بعد از افطار که موجب مصرف کالری می شود و همچنین موجب تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل می‌شود، می‌تواند به متابولیسم غذا هم کمک کرده و از ایجاد رخوت و سستی جلوگیری کند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه عنوان کرد: غذاهایی مانند تخم مرغ، عدس و نوشابه‌های گازدار و حبوباتی که از قبل خیسانده نشده باشند، مشکل نفخ ایجاد می‌کنند و بهتر است در وعده سحر مصرف نشود و برای رفع مشکل یبوست استفاده از نان‌های سبوس دار، مایعات فراوان و همچنین مصرف میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

مرتجی ادامه داد: افت فشارخون در افراد روزه‌دار می‌تواند به دلیل تعریق زیاد، کاهش انرژی، مصرف کم مایعات و نمک باشد که برای جلوگیری از آن باید به فرد توصیه کرد که اطراف خود را خنک نگه داشته و مایعات و نمک را به میزان کافی استفاده کند.

به گفته این کارشناس تغذیه، سردرد یکی از مشکلات روزه‌داران می‌باشد و ممکن است به دلایل مختلف مانند عادت به کافئین یا تنباکو، عدم استراحت کافی، کاهش قند خون و کم آبی ایجاد شود و برای جلوگیری از سردرد باید آب و مایعات کافی نوشیده شود، در وعده سحری سبزیجات مصرف شود و برنامه روزانه فرد طوری باشد که خواب و استراحت کافی داشته باشد.

وی تصریح کرد: افت قند خون در افراد معمولی ممکن است به دلیل عدم مصرف سحری یا در افراد دیابتی به دلیل مشکلات عدم تعادل و تنظیم قند ایجاد شود برای جلوگیری از آن باید در افراد دیابتی داروهای کنترل کننده دیابت به درستی تنظیم شده و همچنین افراد سالم هم از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند ساده زیاد در وعده سحری خودداری کنند.