سفیر دولت ولادیمیر پوتین در سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت آمریکا ۱۲ دیپلمات در نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل را عنصر نامطلوب اعلام کرد و از آنها خواست تا ۷ مارس خاک آمریکا را ترک کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل اظهار داشت  که  اخراج دیپلمات های این کشور از نمایندگی روسیه در سازمان ملل نشان می دهد که آمریکا به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل و توافق کشور میزبان احترام نمی گذارد.

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین این اقدام را یک گام خصمانه دیگر علیه نمایندگی روسیه در سازمان ملل توصیف کرد.

سفیر روسیه در پاسخ به این سوال که آیا روادید دیپلمات های روسیه در آمریکا منقضی شده است؟ گفت که روادید بسیاری از دیپلمات های روسیه در آمریکا تمدید نشده اند. آنها می توانند در آمریکا بمانند و به کار خود در سازمان ملل ادامه دهند اما اگر امریکا را ترک کنند قطعا نخواهند توانست به این کشور بازگردند زیرا روادید آنها تمدید نمی شود.

نبنزیا همچنین اعلام کرد که آمادگی کی یف برای خروج از نظامی سازی و پایان سیاست هایی که مشابه نازی ها است گامی برای توقف عملیات روسیه در اوکراین خواهد بود.
وی در مورد گزارش هایی مبنی بر هدف قرار دادن مناطق غیر نظامی از سوی ارتش روسیه، کشته شدن غیر نظامیان و انفجار ها در کی یف گفت که این گزارش ها باید مورد بررسی قرار گیرند و احتمالا واقعیت ندارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

به دنبال حمله نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.