«محمود کریمی» روز شنبه در جلسه مجمع سلامت در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار داشت: شعار امسال مجمع سلامت خود مراقبتی آری، خود درمانی هرگز است.

وی بیان کرد: جامعه برای توسعه نیاز به سلامت دارد و توسعه پایدار مگر با حفظ سلامت حاصل نمی‌شود در حالی که رعایت اصول تغذیه و سبک زندگی سالم، ۸۰ درصد بیماری‌ها را رفع می‌کند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه عنوان کرد: خود مراقبتی شامل تمام فعالیت‌های بوده که فرد برای سلامت جامعه پیش از بیماری با ورزش، تغذیه و محیط زیست سالم ورزش و در حین بیماری انجام می‌دهد.

به گفته کریمی، دارو تیغ ۲ لبه ست و اگر از کانال‌های غیرمجاز تامین شود، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد در حالی که میانگین اقلام دارویی تجویز شده در ایران چندین برابر سایر کشورهاست.

وی با بیان اینکه برخی آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌ها با تجویز داروهای غیرمجاز تهدید کننده سلامت هستند، تصریح کرد: ساوه قطب صنعتی، کشاورزی و دامداری است و مسئولان باید در راستای تولید محصولات ارگانیک تلاش کنند.

کریمی ادامه داد: بازسازی و نوسازی خانه‌های سلامت، بهره‌وری از نظام سلامت و اجرای طرح تحول سلامت به عنوان محور تعالی و عدالت در این حوزه در دستور کار است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه نیز در ادامه گفت: بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان است که به طور مستقیم و یا از طریق استفاده از فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود.

«داوود سرمدی» بیان کرد: بازرسی از دامداری‌ها و مرغداری‌ها به طور مستمر در حال انجام است و در سطح شهرستان بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سنگین و بیش از ۲۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد.

وی تصریح کرد: آموزش دامداران و مرغداران در حوزه رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دامی در اولویت است.

خودمراقبتی میزان بستری و غیبت از کار را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

مواد غذایی از نظر سموم شیمیایی پایش شوند

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه در این نشست گفت: منشا بسیاری از بیماری‌های سال‌های آتی استفاده از کودشیمیایی است که سلامت جامعه و افراد را تحت شعاع قرار می‌دهد.

تمیزی ادامه داد: مواد غذایی و تولیدات کشاورزی و دامی در سلامت جامعه مهم قلمداد می‌شود که باید مورد پایش و کنترل و رصد قرار گیرد.

وی بیان کرد: نمونه برداری از میوه‌ها و سبزیجات از نظر باقی ماندن سموم نیز مورد پایش و رصد قرار می‌گیرند.

ضرورت همسویی دستگاه‌های اجرایی در تامین سلامت جامعه

قائم مقام رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در مشارکت‌های اجتماعی گفت: همسویی و هماهنگی دستگاه‌ها لازمه تحقق شعار خودمراقبتی آری، خوددرمانی هرگز است که باید در اولویت قرار گیرد.

«علی حافظی» عنوان کرد: ۷۵ درصد سایر دستگاه‌ها همچون دامپزشکی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و ۲۵ درصد وزارت بهداشت در امر سلامت نقش دارند که در این زمینه تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است