«مصطفی مرزبان» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: مجموعه کاروانسرای باغ شیخ به ثبت ملی رسیده است و مراحل ثبت جهانی این اثر تاریخی نیز در دستور کار است.

وی بیان کرد: عملیات رفع خطر بنا، پاکسازی و نصب تابلو معرفی اثر انجام شده و مورد تاکید نماینده یونسکو قرار گرفت اما تشکیل و تکمیل پرونده ثبت جهانی و اعلام نتیجه نهایی از سوی یونسکو زمان بر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در سطح کشور ۵۳ کاروانسرا در فهرست یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد که کاروانسرای باغ شیخ هم جزو این آثار تاریخی است.

مرزبان افزود: تاکنون نتیجه‌ای از سوی یونسکو در خصوص ثبت جهانی بناهای تاریخی ایران اعلام نشده اما پیگیری این مهم از سوی مسئولان مربوطه در دستور است.

وی گفت: مالکان کاروانسرای باغ شیخ ابتدا تصور می‌کردند با ثبت جهانی، این اثر از تملک آنها خارج می‌شود در حالی که این‌گونه نیست و با تشریح این موضوع مالکان همکاری لازم را با دستگاه‌های اجرایی مربوطه دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ردیف بودجه ملی برای بازسازی، مرمت و نگهداری این اثر اختصاص می‌یابد در حالی که امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل بودجه استانی برای پاکسازی این بنای تاریخی تخصیص یافت.

وی عنوان کرد: رونق گردشگری و اقتصادی در سطح شهرستان را می‌توان از مزایای ثبت جهانی این بنای تاریخی برشمرد و امیدواریم گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شود.

شهرستان ساوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده است.