♦پیام ساوه آنلاین♦

به گزارش ایرنا، اگرچه آزادراه ساوه – همدان با وجود کندی و تأخیر در عملیات عمرانی در سال ۹۲ زیر بار ترافیک رفته اما هنوز جاده قدیم میزبان حجم بالای تردد است.
جاده قدیمی ساوه – همدان موازی مسیر آ زاد راه در محدوده شهرهای غرق آباد و نوبران قرار دارد و ساخت مسیر آزاد راهی نه تنها شمار تردد را کم نکرده بلکه حجم بالای کامیون و خودروهای سنگین از این مسیر دو طرفه عبور می‌کنند و هرازگاهی اخبار ناگوار حوادث رانندگی آ ازردگی خاطر را فراهم می‌کند و تیترهایی از قربانیان، معلولیت‌ها و مصدومیت‌های این تصادف‌ها منتشر می‌شود.
بر اساس اعلام مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی جاده قدیم ساوه – همدان از لحاظ میزان وقوع سوانح رانندگی رتبه نخست استان را دارد و این مسئله تأمل برانگیز است.
گفته می‌شود کامیون‌های سنگینی که از مسیر تهران به سمت همدان یا برعکس حرکت می‌کنند به خاطر پرداخت نکردن عوارض آزادراه مسیر جاده قدیم را در پیش می‌گیرند که این امر شلوغی جاده، کندی تردد و در مواردی بی‌قراری و کم حوصلگی برخی رانندگان خودروها سواری و سبقت و سرعت‌های غیرمجاز می‌شود که در نهایت حوادثی تلخ را ایجاد می‌کند.
مدت هاست که ساوجی ها از این مسیر با عنوان «جاده مرگ» یاد می‌کنند و وقوع حوادث دلخراش سبب شده که از سوی ساکنان شهر غرق آباد طوماری مردمی تهیه و امضا کنند و در آن خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت نامناسب باشند.
اهالی غرق آباد در این طومار مردمی از مقامات عالی کشور از جمله رئیس جمهوری درخواست کرده‌اند که بهسازی این جاده پرترددترین را در دستور کار قرار دهند.
امام جمعه غرق‌آباد در خصوص جاده قدیمی همدان – ساوه می‌گوید: این مسیر غیراستاندارد است و برای حجم بالای تردد در شرایط کنونی مناسب نیست و حوادث منجر به فوت در آن سرمایه‌های مادی و انسانی را می بلعد.
حجت الاسلام «محمد حسن باقری» افزود: یکی از مشکلات اصلی این محور تردد وسایل نقلیه سنگین است که علاوه بر به خطر انداختن امنیت جانی مردم، سبب ایجاد مزاحمت درون شهری و نارضایتی اهالی شهر است.
وی افزود: به دلیل افزایش نرخ عوارض در آزاد راه ساوه به همدان رانندگان کامیون برای فرار از پرداخت عوارض مسیرشان را به سمت این جاده تغییر می‌دهند که سبب افزایش بار ترافیکی و وقوع سوانح رانندگی در این مسیر شده است.
وی ادامه داد: تاکنون چندین بار از مسئولان مربوطه خواسته شده که برای کاهش حجم تردد وسایل نقلیه سنگین از این مسیر چاره اندیشی کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر غرق آباد نیز گفت: در حد فاصل شهرستان ساوه تا بخش نوبران افزون بر ۱۰۰ روستا وجود دارد و عده زیادی از ساکنان این منطقه در حین عبور از این جاده متحمل خسارت‌های جانی و مالی شده‌اند.
«ابوالفضل باباشلو» افزود: مطالبه اصلاح و تعریض این مسیر از سوی مردم بخش نوبران و شهر غرق آباد در سال‌های اخیر به دفعات مطرح شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته عملیات تعریض پل‌ها انجام شد و ۱۰ کیلومتر از طول مسیر ساوه تا شهر غرق آباد نیز دو بانده شد و اما با اینکه حدود ۲۵ کیلومتر از مسیر نیز برای دوبانده شدن زیر سازی شده ولی به صورت نیمه کاره رها شده است.
باباشلو گفت: اهالی غرق آباد خواستار جداسازی مسیرهای رفت و برگشت و افزایش خطوط عبوری این جاده هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر غرق آباد بیان کرد: البته وسایل نقلیه سنگین که از این منطقه اقدام به بارگیری و جابه جایی می‌کنند، سبب شکوفایی اقتصاد منطقه می‌شوند و حق عبور از این مسیر را دارند اما شرایط تردد باید بهینه شود.
به گفته این مسئول نصب دوربین‌های کنترل سرعت، کشیدن خطوط ممتد و اعمال جریمه‌های سنگین به تنهایی باعث کاهش حوادث رانندگی نمی‌شود بلکه بهسازی و تعریض جاده قدیم ساوه – همدان به بهبود این شرایط کمک می‌کند.
بخشدار بخش نوبران نیز در این خصوص اظهار داشت: این جاده علاوه بر اتصال ساوه به همدان بسیاری از روستاهای بخش نوبران را به یکدیگر و شهر ساوه متصل می‌کند اما استانداردهای لازم را ندارد.
«یوسف حیدری» افزود: نبود گاردریل، آسفالت نامناسب، وجود گودال‌های فراوان، عرض کم و پیچ و خم زیاد از جمله مشکلات زیرساختی این مسیر است.
وی ادامه داد: پیگیری برای جذب اعتبار و ایجاد زیرساخت مناسب با تردد برای این جاده در دست بررسی و انجام است.
حیدری گفت: شمار زیادی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین از رقم بالای عوارض آزادراه ساوه همدان گلایه دارند و اظهار ناتوانی در پرداخت آن دارند که این مهم انگیزه آنها برای انتخاب محور قدیم ساوه – همدان به جای عبور از آزادراه است.
وی تاکید کرد: کاهش مبلغ عوارض آزادراه به پایین آمدن حجم تردد وسایل نقلیه سنگین و کاهش تصادفات در جاده قدیم ساوه به همدان مؤثر است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ساوه نیز اظهار داشت: جاده ساوه -همدان نقص چندان قابل توجهی ندارد و تصادفات هم در کل مسیر اتفاق می‌افتد و به صورت نقطه‌ای نیست که نسبت به حذف آن نقطه حادثه ساز اقدام شود.

«ابراهیم مردانی» گفت: بر اساس گزارش‌های پلیس، سبقت و سرعت غیر مجاز از عوامل اصلی سوانح رانندگی در جاده قدیم ساوه – همدان است.

وی گفت: عرض استاندارد جاده باید هفت متر و ۳۰ سانتیمتر باشد در حالی که اکنون شانه‌های این مسیر آسفالت شده و عرض آن به ۱۱ متر افزایش یافته است اما اینکه مسیر دوطرفه است و تداخل ترافیک دارد و محل وقوع سوانح رانندگی است یک واقعیت است و باید در سطح ملی برای آن تدبیر اتخاذ شود.

به گفته این مسئول از منظر سیاست‌های ملی در مناطقی که آزادراه تأسیس شده، توجیهی برای ایجاد یک بزرگراه به موازات آن وجود ندارد و تبدیل مسیر یاد شده به بزرگراه نیز در دستور کار دولت نیست اما ۱۰ کیلومتر مسیر که بین غرق آباد و نوبران واقع شده است در دستور کار راهداری قرار دارد و اقداماتی مانند ایجاد دسترسی‌های محلی دوربرگردان و انجام روکش آسفالت لایه دوم آن با تأمین اعتبار در دستور کار است و برای ایجاد علائم جاده‌ای و خط کشی نیز باید اعتباراتی تأمین شود.

وی گفت: اداره راهداری برای زیر بار رفتن باند دوم مسیر غرق آباد و نوبران در حال فعالیت است اما برای مسیر سه راهی سد الغدیر تا غرق آباد فعلاً برنامه خاصی وجود ندارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساوه گفت: ساخت باند دومی که مد نظر اهالی غرق‌آباد است در حیطه وظایف راه و شهرسازی قرار دارد و باید در سطح ملی تأمین اعتبار شود.
رئیس پلیس راهور استان مرکزی نیز گفت: جاده قدیم ساوه – همدان از راه‌های پرحادثه استان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی، حجم تردد و وضعیت فیزیکی مسیر و دوطرفه بودن دارای نقاط حادثه خیز است.
سرهنگ «ایرج کهریزی» افزود: در این مسیر سوانح رانندگی منجر به فوت ناگوار و دلخراشی اتفاق می‌افتد که لازم است برای پشگیری، مهار و کاهش این حوادث به محور بزرگراهی چهارخطه تبدیل شود.
وی اظهار داشت: مشکلات این جاده به صورت مستمر از طریق طرح در کمیسیون آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی با هدف ارتقای ایمنی پیگیری شده است.
وی همچنین در خصوص تردد کامیون‌ها برای فرار از پرداخت عوارض آزادراه ساوه – همدان در جاده قدیم، گفت: با توجه به مبلغ سنگین پرداخت عوارض در آزادراه ساوه – همدان و سایر آزادراه‌های طول مسیر و مشکلات اقتصادی، رانندگان ناوگان عمومی باربری رغبت چندانی برای استفاده از این آزادراه‌ها ندارند و بخشی از بار ترافیکی به جاده قدیم ساوه – همدان منتقل می‌شود.
شهرستان ساوه به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد راه اصلی برای اتصال مناطق شمالی به جنوب و مرکز کشور به استان‌های غربی محسوب می‌شود و دارای ۱۴۷ کیلومتر آزادراه در سه مسیر به سمت همدان، تهران و سلفچگان است.

  • گزارش از: سمیرا عارفی مجد