دکتر سیدمحمدحسن احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کمبود کشوری برخی اقلام دارویی اظهار کرد: کمبود دارویی با توجه به پیک بیماری آنفلوانزا که از ابتدای فصل پائیز اتفاق افتاد در سراسر کشور وجود داشت و با توجه به تمهیداتی که صورت گرفت، از شهریورماه سال جاری رایزنی ها برای برطرف شدن کمبودها انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری هایی که صورت گرفت در حال حاضر هیچ کمبود دارویی برای بیماری آنفلوانزا در سطح شهرستان وجود ندارد و از طریق رایزنی با شرکت‌های پخش دارویی و تولیدکننده آمادگی لازم حتی برای تامین داروی مورد نیاز برای وقوع احتمالی پیک جدید بیماری کووید ۱۹ صورت گرفته و نیازهای دارویی مرتفع شده است.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه داروخانه‌های شهرستان از نظر دپوی دارویی در وضعیت قابل قبولی قرار دارند، گفت: در حال حاضر سرم، آنتی بیوتیک و نیز شربت های رایج درمان بیماری‌های ویروسی به مقدار کافی در داروخانه‌ها وجود دارد و شرکت‌های پخش دارویی نیز به تناسب نیاز شهرستان، داروهای مورد نیاز را به داروخانه‌ها تزریق می‌کنند.

وی افزود: اگر داروخانه‌ای با کمبود دارو مواجه شده است نشانگر آن نیست که دارو موجود نیست و این مشکل داروخانه است که باید کمبودها را تامین کند البته با نظارتی که مدیریت غذا و دارو اعمال می‌کند، کمتر داروخانه‌ای با کمبود مواجه است.

مدیر غذا و دارو علوم پزشکی ساوه افزود: سهمیه‌های شهرستان در حوزه دارو بطور کامل جذب و از طریق شرکت‌های پخش دارویی تامین شده است و چنانچه گزارشی از کمبود دارو دریافت شود سریعا به اطلاع سازمان غذا و دارو رسیده و نیازهای دارویی تامین می‌شود.

وی بیان کرد: شرایط تولید دارو به میزان کافی توسط شرکت‌های تولیدکننده دارو رو به بهبود بوده و توسط شرکت‌های پخش دارویی در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و موجودی دارویی شهرستان کافی و جوابگوی نیاز خواهد بود و آمادگی برای تامین نیاز بیشتر نیز وجود دارد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به مشاهده سویه‌های جدید اُمیکرون در کشور گفت: انتظار می‌رود که سویه جدید کرونا بیشتر کودکان و خردسالان را درگیر کند البته ابتلای سالمندان و بیماران زمینه‌ای و خاص نیز دور از انتظار نیست.

دکتر مجتبی ذکایی با تاکید بر خودمراقبتی خانواده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با سویه جدید گفت: اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی در سویه جدید با سویه‌های قبلی تفاوتی نداشته است و همگان ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها همراه با استفاده از ماسک و نیز تزریق واکسن هستند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود همه افراد بویژه گروه‌های پرخطری که کمتر از چهار دز واکسن دریافت کرده‌اند و حداقل ۶ ماه از دریافت آخرین نوبت واکسن آنها گذشته نسبت به تزریق واکسن دُز یادآوری که در دسترس است، اقدام کنند.

دکتر ذکایی افزود: در حال حاضر در پایگاه‌های بهداشتی شهرستان واکسن‌های اسپایکوژن، برکت پلاس، نورا و سینوفارم به مقدار کافی وجود دارد و افراد می توانند با مراجعه به این مراکز واکسن دُز یادآور را تزریق کنند.