امیر دریادار «حبیب الله سیاری» روز پنجشنبه در حاشیه آیین یادواره ۳۴ شهید شهرستان ساوه از جمله همرزم شهیدش (اسماعیل شعبانی) که در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نایل آمد، گفت: منطقه خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از ساحل جمهوری اسلامی فاصله دارد که از مسیرهای اصلی خطوط کشتیرانی چه در زمینه نفتکش ها و کشتی های تجاری محسوب و بیش از یک سوم تجارت جهان از این مسیر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۷ تاکنون این منطقه محل حضور دزدان دریایی بوده است، افزود: این مناطق دریایی برای تجارت جهانی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل هجوم دزدان دریایی به کشتی های عبوری رخ می دهد.

فرمانده پیشین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: کشتی های ما نیز که به سمت غرب در مسیر رفت و برگشت نسبت به جابجایی کالا و امور صادارت و واردات فعالیت می کنند، حتما باید از این مسیر عبور کرده که ناامنی هایی از ناحیه دزدان دریایی متوجه آنها شده است.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه البته دزدان دریایی از طرف استکبار جهانی مورد برخی حمایت ها قرار دارند، تصریح کرد: ولی نیروی دریایی اعم از تیم های اسکورت، حافظ کشتی ها و ناوشکن ها با حضور فیزیکی و پررنگ در منطقه از سال ۸۷ خورشیدی تاکنون نزدیک به پنج هزار کشتی تجاری و نفتکش را به سلامت از این مسیر عبور داده اند.

به گفته وی در چند روز گذشته دو بار شاهد تهاجم دزدان دریایی به کشتی های کشورمان بودیم اما نیروهای ما مقتدرانه مقابل آنها ایستادند و این نشان دهنده توانمندی نظام جمهوری اسلامی و اقتدار نیروهای مسلح ایران است که می توانند در دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر آنسوتر به عنوان دست بلند کشور از منافع ملی دفاع کنند.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جوانان این مرز و بوم در آبهای بین المللی با اقتدار قد علم کرده اند و از منافع کشور به نحو شایسته دفاع می کنند که این مساله برای تمام جهان حاوی این پیام است که هرجا که منافع ما در خطر باشد، محکم می ایستیم و دفاع خواهیم کرد.

شهرستان ساوه در دوران دفاع مقدس ۵۸۰ شهید تقدیم دفاع از آرمان های انقلاب و خاک میهن کرد.

نیروی دریایی بیش از پنج هزار کشتی ایران را از آبهای بین المللی به سلامت عبور داده است