«علی اصغر غفاری‌زاده » در دیدار با سرپرست فرمانداری و امام جمعه ساوه، افزود: فعالیت جهاد دانشگاهی در ساوه قدمت ۱۵ ساله دارد و در این مدت خدمات متعدد و متنوع آموزشی، تحقیقاتی، پزشکی و پژوهشی به مردم این شهرستان ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی بودجه دولتی ندارد و خودگردان اداره می‌شود ادامه داد: تنوع فعالیت در حوزه پزشکی، صنعتی، آموزشی، کشاورزی، تحقیقاتی و پژوهشی این نهاد را به یک مرکز جامع در حوزه‌های گوناگون تبدیل کرده که توانسته در عمل به ماموریت‌های محوله با نیازسنجی، خدماتی متناسب با نیاز کشور را به مردم ارائه کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ادامه تولید کودهای بیولوژیک به صورت دانش بنیان برای مصارف باغات انار را از فعالیت های جهاد دانشگاهی در ساوه در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی بیان کرد که نقش بسزایی در پیشگیری از کرم گلوگاه، سفیدی دانه‌های انار و سرمازدگی دارد.

غفاری زاده افزود: در حوزه آموزش عالی نیز با رویکرد و انرژی جدید به دنبال احیای مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی هستیم و در کنار ارائه خدمات آموزش تخصصی کوتاه مدت، فصل نوینی از خدمات آموزشی را در این شهرستان رقم خواهیم زد.

وی بیان کرد: ساوه ظرفیت‌های لازم برای ارتقای حوزه پژوهشی به پژوهشکده را دارد به شرط آنکه با حمایت مسئولان و خیرین بتوانیم عملیات اجرایی قطعه زمینی که برای احداث ساختمان جهاد دانشگاهی به این نهاد واگذار شده را در سریعترین زمان ممکن آغاز کنیم.

امام جمعه ساوه نیز در این دیدار با گرامیداشت مقام معلم و استاد گفت: دشمن به خوبی استاد شهید مطهری را شناخت و یک تفکر را نشانه گرفت زیرا آن شهید بزرگوار به تناسب نیاز جامعه و متناسب با نیازها قلم می‌زد و کتاب می‌نوشت.

حجت الاسلام «جعفر رحیمی»  افزود: زمان شناسی و مکان شناسی در حوزه علمی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که توسعه علمی و آموزشی جامعه منجر به توسعه پایدار خواهد شد.

وی با تاکید بر توسعه مراکز آموزش عالی در ساوه گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی برخوردار از یک ظرفیت تاثیرگذار در حوزه علمی و فناوری است که باید از این ظرفیت که برای رفع نیازهای جامعه گام برمی‌دارد استفاده کرد.

امام جمعه ساوه خواستار احیای مرکز آموزش علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی ساوه شد و افزود: باید نیازسنجی کرد و براساس عقلانیت و مطالعه دقیق رشته‌های متناسب با نیاز شهر ساوه با مزیت صنعتی و کشاورزی جذب کرد.

سرپرست فرمانداری ساوه نیز گفت: ظرفیت بالای ساوه در حوزه آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی در کنار مزیت صنعتی و کشاورزی ایجاب می‌کند تا مراکز آموزش عالی در این شهرستان توسعه یابد.

«مهدی الیاسی» با تاکید بر اینکه افزایش سرانه فرهنگی و آموزشی موجب خواهد شد تا روح شهر کهن و تاریخی ساوه لطیف جلوه داده شود، افزود: باید از همه ظرفیت‌های این شهرستان استفاده کرد تا توسعه ناپایدار اتفاق نیفتد که در این صورت مجموعه استان آسیب خواهد دید.

وی بیان کرد: ساوه از شهرستان‌های مهم استان مرکزی است و توسعه این شهرستان به منزله توسعه کل استان محسوب می شود، بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه این شهر استفاده کرد.

الیاسی افزود: شهرستان ساوه به دلیل ظرفیت‌های بالایی که دارد از اولویت‌های اول مردم مانند اشتغال، خارج و به سمت اولویت‌های ثانویه نظیر زیر ساخت‌های فرهنگی عمرانی پیش رفته است و جهاد دانشگاهی به عنوان یک یک نهاد در خدمت به حوزه علمی و آموزشی می‌تواند بخشی از این زیرساخت‌ها نظیر توسعه آموزش عالی را تامین کند.

وی خواستار انجام طرح‌های آمایش سرزمینی برای نیازسنجی افراد جویای علم به منظور تحصیل در رشته‌های دانشگاهی شد و افزود: با توجه به افزایش سرانه جمعیت این شهرستان، لازم است که مراکز آموزش عالی توسعه یافته و متناسب با نیاز شهروندان رشته‌های دانشگاهی جذب کنند.

شهرستان ساوه دارای دانشگاه‌های پیام نور، آزاد، موسسه عالی انرژی، دانشکده علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی است که در مجموع ۱۸ هزار دانشجو در این مراکز علمی و آموزشی مشغول به تحصیل هستند.