«رضا ایاز» عصر دوشنبه  افزود: مشکل اصلی این است که مالک اصلی این مجموعه و چند خرده مالک دیگر همکاری لازم را ندارند و کلید درب ورودی مجموعه را تحویل نمی دهند تا امور مربوط به مرمت آن به طور کامل انجام شود.

وی اظهار داشت: با همین شرایط هم روند کارهای مرمت اضطراری مجموعه تاریخی کاروانسرای باغ شیخ در دست اقدام است که البته با دستور موقت دادستانی در حال اجرا می باشد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه، کارهای اداری مربوط به ثبت جهانی این اثر تاریخی و همچنین گزارش ارزیابان یونسکو در دست اقدام است و به احتمال زیاد در خرداد امسال نتیجه نهایی مبنی بر پذیرش یا رد ثبت جهانی آن اعلام می‌شود.

ایاز تاکید کرد: برای رفع موانعی که با مالک مجموعه وجود دارد، هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی به عمل آمده است تا نماینده حقوقی سازمان پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکلات را به عمل آورد.

در همین راستا خبرگزاری ایرنا در هشتم آبان سال گذشته گزارشی با عنوان «راه ساوه از یونسکو دور می شود»، منتشر کرد که به بررسی دلایل عدم همکاری مالکان مجموعه و همچنین بیان دیدگاه‌های مدیریت میراث فرهنگی شهرستان ساوه پرداخت و آنگونه که در گزارش مذکور آمده است، مشکل اصلی در ناهماهنگی مالکان خصوصی این اثر تاریخی برای مرمت و بازسازی آن و معرفی برای ثبت جهانی در سازمان ملل (یونسکو) عنوان شد.

کاروانسرای «باغ شیخ» یا عبدالغفارخان ساوه در مساحتی افزون بر چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع در دوران زندیه ساخته شده و از جمله بناهای چهار ایوانی متناسب با اقلیم گرم و خشک ایران محسوب می شود.

این بنا در روستایی به همین نام و در ۱۰ کیلومتری شرق شهر ساوه قرار دارد.