به گزارش ایرنا، «مهدی الیاسی» شامگاه چهارشنبه در نشست با مدیران صنایع شهرستان ساوه که در دفتر انجمن مدیران صنایع برگزار شد، اظهار کرد: شهر صنعتی کاوه با دارا بودن ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور فعال بوده که بیش از ۵۰ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: ارزش ریالی صادرات سال ۱۴۰۰ از شهرستان ساوه بیش از ۵۴ هزار میلیون ریال بوده است که نواحی صنعتی این شهرستان به علت موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب کشور همواره یکی از گزینه‌های مورد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

به گفته سرپرست فرمانداری ساوه، کمبود زیرساخت‌ها در حوزه انرژی، عدم حمایت مطلوب نظام بانکی از سرمایه‌گذاران در زمینه تقویت سرمایه در گردش و روال اداری پیچیده را می‌توان از جمله مشکلات اصلی صنایع ساوه برشمرد که نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

فعالیت ۴۷ درصد صنایع استراتژیک کشور در ساوه 

رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه در ادامه این جلسه گفت: ساوه نگین صنعت کشور است و ۴۷ درصد صنایع استراتژیک کشور در این شهرستان قرار دارد.

«سعید رضوانی» افزود: نرخ بیکاری در ساوه صفر بوده و صنایع این شهرستان به نیروی کار نیاز دارند، تولیدکنندگان واقعی در این شهرستان با مشکلات جدی در حوزه تولید و زیرساخت مواجه هستند که با رفع موانع روند سرمایه گذاری تسهیل خواهد یافت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز گفت: امنیت استان مرکزی در گروه امنیت تولید است و تصمیم گیری در حوزه تولید، صنعت و اشتغال باید با دقت انجام شود.

«حسن میرزاخانی» تصریح کرد: هرگونه تصمیم گیری غیرکارشناسی در حوزه تولید موجب کاهش ضریب امنیتی استان‌های فعال در حوزه صنعت و تولید خواهد شد که توجه به این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: حمایت از تولید به منزله حمایت از تنظیم بازار است اما پراکندگی بازرسی در حوزه تنظیم بازار نیز آسیب زاست و باید بازرسان در حوزه تنظیم بازار تحت فرماندهی واحد، انجام وظیفه کنند.

تولید دانش‌بنیان در صنایع تقویت شود

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با وجود ظرفیت صنعتی مطلوب در شهرستان‌های ساوه و زرندیه اما ادارات صمت این دو شهرستان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند که نیاز به بررسی جدی دارد.

حجت‌الاسلام «محمد سبزی» ادامه داد: از مزیت‌های تقویت تولید دانش‌بنیان می‌توان به کاهش نرخ بیکاری، ارتقاء کیفیت تولیدات و رقابت‌پذیری و همچنین قیمت مناسب کالاها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: دولت باید در حوزه تولید، تنظیم‌ گری، سیاست‌گذاری و تسهیل گری را در اولویت قرار دهد و براساس سازوکار تعریف شده، حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را حفظ کند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جنگ اقتصادی که به شیوه جنگ ترکیبی علیه ملت ایران شکل گرفته است باید به دنبال تصمیمات اصولی و کارشناسی باشیم.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی مشکلات تولید رویکرد اصلی دولت انقلابی است و این رویه باید ادامه داشته باشد.