«کامیار گراوند» روز پنجشنه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: ۹۵ درصد اسناد اراضی ملی شهرستان ساوه در راستای اجرای قانون جامع حدنگار یا پروژه کاداستر تثبیت و سند تک برگی آنها صادر شده است و مابقی نیز به زودی انجام می شود.

گراوند گفت: براساس احکام قضایی صادر شده ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی در سطح شهرستان از تصرف افراد سودجو خارج شد که گامی موثر در راستای تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: عودت اراضی ملی از ابتدای امسال و در بخش‌های مرکزی و نوبران انجام شده است و این مهم در حالی است که در زمینه عودت اراضی ملی باید به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب به اراضی، منابع طبیعی و محیط زیست وارد شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: اجرای طرح های آبخیزداری، ایجاد بند خاکی و گابیون بندی روستاهای شهرستان براساس ضرورت و شناسایی مناطق سیل خیز در دستور کار این اداره قرار دارد.

گراوند ادامه داد: چهار بند خاکی در روستاهای مرق و مرقکان با خودیاری مردم و بودجه تصویب شده با هدف کنترل سیل از سوی اداره منابع طبیعی بازسازی شدند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی نیز گفت: آبیاری گیاهان بوته‌ای سنوات گذشته در طراز ناهید یکی از برنامه‌های بیابان‌زدایی در سطح شهرستان محسوب می‌شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.