«محمد سبزی» عصر پنجشنبه در نشست اهالی فرهنگ و هنر شهرستان ساوه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود:رسیدگی به وضعیت فرهنگ و معیشت جامعه از مطالبات رهبر معظم انقلاب است و اگر این زیرساخت ها اصلاح شود سایر امور مانند آسیب های اجتماعی و اقتصادی هم بهبود خواهند یافت.

به گفته وی، در سالهای گذشته فرهنگ همواره نادیده گرفته می شد و تخصیص اعتبارات این حوزه هم چشمگیر نبود، اما در دولت سیزدهم و حمایت نمایندگان این رویه تغییر کرد و توجه خاصی به فرهنگ و زیرساخت های آن می شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مورد ظرفیت‌های این خطه، گفت: برخی معتقدند که ساوه قلک استان است اما به اعتقاد من قلک کشور است اما سهم این مناطق از صنایع پرشمار بسیار ناچیز است ولی نکته خوشحال کننده این است که برای نخستین بار استانداری سکان امور را در دست گرفته که نگاه استانی و نه تنها اراکی دارد.

حجت‌الاسلام سبزی گفت: در این مناطق به واسطه تکثر صنایع از همه اقوام ایرانی حضور دارند و این شرایط ایجاب می کند که طرح‌های بزرگ فرهنگی در آن اجرا شود.

وی اظهار داشت: مجتمع فرهنگی هنری شهر غرق آباد که عملیات اجرایی آن سال ۹۰ آغاز شد، همچنان نیمه کاره باقی مانده و تکمیل آن امروز به یک مطالبه جدی مردمی تبدیل شده است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرستان ساوه با جمعیت بالای ۳۰۰ هزار نفر فاقد سینمای مدرن است و مردم برای سینما به تهران و قم می روند و سالن چندمنظوره فعلی که کاربری سینما دارد نیز فرسوده است.

حجت‌الاسلام سبزی یادآوری کرد: اداره فرهنگ و ارشاد ساوه با کمبود نیروی انسانی و خالی بودن چارت سازمانی به اندازه چهار نفر مواجه است و بزودی هم ۲ نیروی آن بازنشسته می شوند.

وی گفت: جمعیت رو به رشد جوان و دانش‌آموزان نیاز به تقویت سرانه و زیرساخت های فرهنگی به خصوص کتابخانه دارد و انتظار است با مساعدت وزارت و استفاده از ظرفیت صنایع در این راستا کمک شود.

تامین حق التدریس هنرآموزان ساوه، تامین خودروی برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتقای جایگاه این اداره به سطح معاونت با توجه به فرمانداری ویژه، افزایش سطح حقوق کارکنان و بیمه مدیران مسئول نشریات این دستگاه از دیگر خواسته های نماینده مردم ساوه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

به گفته سبزی بسیاری از برنامه های شاخص و فاخر مانند جشنواره تئاتر دفاع مقدس یا جشنواره فیلم کوتاه سنا در این شهرستان به دلیل نبود بودجه معطل مانده و در مجموع انتظار است که عیدی مناسبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه های فرهنگی و هنری ساوه دریافت کنیم.

سرپرست فرمانداری ساوه نیز گفت: سرانه‌های فرهنگی به خصوص فضای کتابخانه‌ای با جمعیت شهرستان همخوانی ندارد و این مهم نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

«مهدی الیاسی» افزود: ساوه در حوزه صنعت و استقبال گسترده سرمایه‌گذاران ظرفیت ویژه‌ای دارد به طوری که بیش از ۵۰۰ صنعت استراتژیک داشته و نرخ بیکاری در این شهر به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

وی با اشاره به عدم توجه به موضوع فرهنگ در سطح شهرستان ادامه داد: زیرساخت‌های فرهنگی ساوه برای جمعیت ۵۰ هزار نفری دیده شده و کالبد شهرستان، صنعتی است.

الیاسی عنوان کرد: ساوه سینمای در شأن شهروندان نداشته، و از طرفی فرهنگسرایی غرق آباد نیز با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رها شده و انتطار می‌رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت تکمیل این طرح را در دستور کار قرار دهد.

وی میزان سرانه کتابخانه شهرستان را ۰/۰۸ مترمربع اعلام کرد و گفت: سرانه‌های فرهنگی به خصوص فضای کتابخانه‌ای با جمعیت شهرستان همخوانی ندارد و این مهم نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

امام جمعه ساوه نیز در این نشست گفت: برای ایجاد جامعه پویا باید فرهنگ فاطمی، علوی و قرآنی ترویج یابد که این مهم با هماهنگی اهالی فرهنگ و هنر محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام «جعفر رحیمی» افزود: فرهنگ و هنر در شهرستان ساوه بسیار مظلوم واقع شده و بودجه فرهنگی نیز بسیار ناچیز است که پاسخگوی نیاز این شهرستان نیست.

ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی پس از اراک است که به‌عنوان قطب مهم صنعتی کشور شهرت دارد.