• یحی معماری – خبرنگار ایرنا

سهل انگاری و مسئولیت ناپذیری برخی از هموطنان برای تزریق نوبت سوم واکسن کرونا از یک سو و کاهش چشمگیر سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن مانند نیرویی در جهت موافق به سویه جدید اُمیکرون کمک کرد تا به سرعت شیوع این نوع جدید از یک خبر کوتاه به تاپ خبر رسانه‌های مختلف تبدیل شود.

تا همین سه هفته پیش اخباری پراکنده از مشاهده مورد یا مواردی از ابتلا به اُمیکرون در برخی استان‌های کشور منتشر شد؛ آن زمان شاید هنوز امیدوار بودیم که این سویه جدید در نطفه خفه خواهد شد اما واقعیت آن است که مجموعه‌ای از رفتارهای خودخواسته اجتماعی سبب شد تا زور اُمیکرون هر روز بیشتر شود تا جایی که مدیر بیمارستان حضرت رسول (ص) تهران در تلویزیون اعلام کرد که تمام تخت‌ها و ظرفیت این بیمارستان به دلیل افزایش موارد مبتلا تکمیل شده است.

حدود ۱۰ روز پیش که بعد از چند ماه با تلاش کادر درمان، پرستاران و عوامل تامین و تزریق نوبت‌های نخست و دوم واکسیناسیون تمام ایران به رنگ آبی در آمد، ابتدا از نارنجی شدن چندین شهر و سپس قرمز شدن ۲ شهر خبر رسید اما روند شتابان سرایت اُمیکرون روز گذشته بر شمار شهرهای قرمز کشور افزود و در استان مرکزی هم اراک و ساوه در وضعیت قرمز و چند شهرستان دیگر در شرایط نارنجی قرار گرفتند.

پیک ششم بسیار غافلگیرانه آغاز شد و حالا با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و موسم نوروز باستانی و افزایش سفر و دید و بازدیدهای خانوادگی، خطری بزرگ متوجه سلامت همه ما ایرانیان شده است که در چنین احوالی باید همگام با برنامه‌های ستاد ملی کرونا نسبت به تزریق نوبت سوم واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسئولیت پذیر باشیم.

فقط در بخشی از جغرافیای کشورمان یعنی ساوه با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شرایط کنونی به این صورت است که در شبانه روز گذشته ۲۹۸ مورد جدید از ابتلا به اُمیکرون شناسایی شد و ۴۵ نفر هم با تشخیص پزشکان در بیمارستان ها بستری و تحت مداوا قرار دارند؛ این در حالی بود که شمار بستری شدگان ساوه تا یک ماه پیش تقریبا صفر شد و موارد ابتلای روزانه هم در آن زمان شاید ۲ تا پنج نفر بود.

در زمینه واکسیناسیون هم شرایط به گونه دیگری است و با اینکه در برهه‌ای از زمان، افرادی نسبت به تامین نشدن واکسن انتقاد می‌کردند اما حالا که واکسن در انواع مختلف به وفور و اندازه کافی وجود دارد، شاهد استقبالی مسئولانه از سوی شهروندان نیستیم و در شهرستان‌های ساوه و زرندیه هم چنین شرایطی حاکم است ضمن اینکه به این مورد مهم باید کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن و افزایش دورهمی ها را هم اضافه کرد.

براساس اعلام دانشکده علوم پزشکی ساوه تاکنون از جمعیت بیش از ۴۰۰ هزار نفری شهرستان‌های ساوه و زرندیه تنها ۸۶ هزار و ۸۸۸ نفر دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در این آمار که از آغاز فرایند واکسیناسیون همگانی تا ساعت ۱۵ روز یکشنبه دهم بهمن محاسبه شده است، همچنین میزان مجموع واکسن تزریقی در نوبت‌های سه گانه این مناطق ۶۱۰ هزار و ۹۸ دُز اعلام شده که بیشترین مورد آن مربوط به افرادی است که نوبت‌های اول و دوم واکسن را دریافت نموده‌اند.

از نظر نسبتی هم باید گفت که طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد جمعیت یک دُز و بالای ۸۳ درصد از ساکنان این مناطق ۲ نوبت واکسن را تزریق کرده‌اند اما پاشنه آشیل دقیقا در مرحله سوم واکسیناسیون است آنجا که آمار نشان می دهد تنها ۲۸ و نیم درصد از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساوه و زرندیه دُز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

به نظر می‌رسد با این روند لاکپشتی تزریق نوبت سوم که برآیند بی تفاوتی و بی رغبتی برخی شهروندان است در کنار قدرت گیری سویه اُمیکرون و سطح نازل رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید منتظر شرایط به مراتب ناگوارتر و از دست دادن شماری دیگر از هموطنان و داغدار شدن خانواده‌های بسیاری باشیم.

بنابراین راهکار اصلی و قطعی برای در امان ماندن از کرونا با هر سویه‌ای، تزریق واکسن و رعایت موازین بهداشتی است و در کنار آن هم بازگشت اجتناب ناپذیر برخی محدودیت‌های اعمالی به خصوص در مناطق با وضعیت قرمز و نارنجی باشد.