*روح الله عالم زاده 

مدیر مسئول پیام ساوه آنلاین

 

یکی از اصلی ترین دلایل عقب ماندگی کشورهای جهان سومی ، استفاده نامناسب از منابع انسانی است ؛ در این کشورها آدم های ناکارآمد و کوچک را بر مناصب و جایگاه های مهم و کلیدی می نشانند و آدم های بزرگ و لایق را بر مناصب کوچک نصب نموده و یا خانه نشین می کنند !

وقتی چنین نسخه ای از ناحیه برخی تصمیم گیران آن جوامع پیچیده شود ، امیدها برای هرگونه پیشرفت به نا امیدی خواهد گرایید و بهبود و رفاه اوضاع مردم آن جامعه ، در حد شعارهای زیبا و دلربا باقی خواهد ماند .

در کشور ما به طور مشخص ، پر رنگ و هدفمند چنین وضعیتی از آغاز حاکمیت جناح اصلاح طلب به وجود آمد و وقتی امثال آقای عبدالله نوری ( وزیر کشور وقت دولت اصلاحات ) با صدور صدها حکم مدیریتی فله ای ، عزل و نصب های اتوبوسی را آغاز کرد هیچ انسان ژرف نگر و عمیقی هشدار نداد که نسخه مدیریتی ایشان اگر دیکته شده از سوی سرویس های جاسوسی غربی نباشد حتما ناشی از کوته فکری افرادی منفعت طلب است که حاضرند شایسته سالاری را به هر قیمت سر ببرند ، شایستگان را به زیر کشند و بوقچی ها و پوستر چسبان ها را بر صدر بنشانند!

بعد از دوران اصلاحات ، زمام امور کشور به دست عدالت طلبان ! افتاد ، جماعتی که مدعی اجرای عدالت بودند ، همچون شهید رجایی لباس می پوشیدند و با سفره نان و پنیر عکس می انداختند ؛ در آن دوره نیز افراد را بر جایگاه های مناسب با تخصص هایشان به کار نگرفتند و به طور مثال ، به جوانکی که تنها نقطه قوتش پوشیدن لباسی شبیه آقای احمدی نژاد بود ، اداره یکی از بزرگترین خودروسازی های کشور را سپردند تا سرمایه های ملی را نابود کند . در آن دوره با شعارها و رفتارهای به ظاهر انقلابی ، عزل و نصب های اتوبوسی را ادامه دادند و هر آنکس که بوی تفاوت اندیشه با آقای احمدی نژاد را می داد ذبح کردند و در خلال این سلاخی ها ، چه مدیران پاکدست ، شایسته و انقلابی که به جرم داشتن تفاوت دیدگاه با آقای احمدی نژاد ، از مناصب عزل و خانه نشین شدند!

در دوران آقای روحانی گرچه در سطح وزرا از نیروهای غیر اصلاح طلب نیز استفاده شد ، اما از رده معاون وزرا و استانداران به پایین ، شاهد عزل و نصب های اتوبوسی به دست عوامل اصلاح طلب بوده ایم و در عمل شایستگان معتدل ، زمام امور را در دست نگرفته اند .

به طور مثال در استان مرکزی شعار دادند که از نیروهای شایسته همه جناح های کشور برای فرمانداری ها و بخشداری ها استفاده می کنند ، اما در عمل همه فرمانداران و بخشداران از یک جناح گزینش شدند ! این رفتار متناقض ! از مدعیان محترم انتظار نمی رفت و ای کاش به این سطح از احساس مسئولیت می رسیدند و پاسخ می دادند که آیا رفتارشان در عزل و نصب مدبران غیرجناحی و بر مبنای شایسته سالاری بود و به و عده هایی که در روز معارفه شان دادند ، عمل کرده اند ؟

با مشاهده این وقایع تلخ بود که هر انسان منصف و مستقلی با تاسف از خویش می پرسید که به راستی تا چه زمانی باید شاهد ذبح شایستگان در مذبح رفتارهای جناحی باشیم و آیا می توان پایانی بر رفتار ناشایست جناح ها در عزل و نصب های مدیریتی می توان متصور شد ؟

▪️ به راستی آیا این درد مشترک ، درمان نمی شود ؟

▪️آیا برای کشوری که می خواهد به یکی از ۷ کشور برتر جهان تبدیل شود ، چنین رفتارهای مدیریتی قومی و قبیله ای ، یک آفت و سم مهلک نیست ؟

▪️آیا خجالت آور نیست که برای انتخاب یک مدیر به جای آنکه به سوابق افراد توجه شود ، به زنگ ها و تماس های برخی چهره های جناحی ، بوقچی های انتخاباتی و سفارش های بی مبنای این و آن اعتنا گردد ؟

▪️آیا در مملکتی که اوج نگاه به یک مدیر در سرویس دهی جناحی او خلاصه می شود ، می توان به پیشرفت فکر کرد ؟

▪️به راستی تا کی باید با رفتارهای جناحی غیرحرفه ای پتانسیل های یک کشور را به نابودی بکشیم ؟

▪️آیا نمی توانیم به سهم خویش به حاکمیت شایستگان و تقدم شایسته سالاری بر رابطه سالاری کمک کنیم ؟

▪️آیا نمی شود این جهاد مقدس در برابر رابطه مداری ها را از شهرستان ساوه و استان مرکزی آغاز کرد ؟

▪️آری ، می شود ؛ اما حرّیت ، حق طلبی و جسارت مدیران و تصمیم گیرانی را نیاز دارد که فقط آدم مردم باشند ، نه آدم جناح ها .

از این روی ،  از جناب آقای مخلص الائمه  (استاندار کنونی مرکزی ) انتظار است که اگر انقلابی هستند ، در انتصاب مدیران تنها ملاک تعهد ، تخصص و انقلابی گری راستین را مد نظر قرار دهند و به اصلاح طلب و اصولگرا بودن یک مدیر ، بی اعتنا باشند تا وقایع تلخ گذشته تکرار نشود .

ان شاءالله